Koncerter

Marie Key + De Dødelige, 03.05.13, Gimle, Roskilde

Skrevet af Durita Dybczak

Gimle i Roskilde havde fredag aften fint besøg af Danmarks mest charmerende og kunstnerisk dygtige krøltop, Marie Key. Aftenen bød på pophits, akustiske ballader og personlige anekdoter i godt selskab.

Der var meldt udsolgt allerede i februar til denne forholdsvis intime koncert med den charmerende ordjonglør. Marie Key er bestemt heller ikke hvem som helst. Selvom hun har figureret på den danske musikscene i længere tid, har der gennem det sidste halve år for alvor været luft under vingerne på den folkekære krøltop. En masse airplay har uden tvivl været medvirkende til at lokke det lidt brogede publikum til denne lune fredag aften, og de gik bestemt ikke forgæves.

De Dødelige
Som support havde Marie Key fået følgeskab af duoen De Dødelige, der laver storladen elektronisk r’n’b med store følelser, slæbende, mørke synths og dansksproget lyrik. Umiddelbart virker opskriften ikke helt ukendt. Den dansksprogede scene er de senere år vokset med eksplosive dimensioner, og den breder sig med mere eller mindre succes fra singer/songwriter til genrer som dancehall, elektropop og meget andet.

De Dødelige formåede uden tvivl at overbevise publikum om, at en computer med synths og en stærk mandlig vokal sagtens kan være en udmærket kombination. Det, der gør, at De Dødelige skiller sig ud fra de fleste af de andre dansksprogede elektropopbands, er, at de formår at gøre det inderligt og nærværende, og at de følelsestunge tekster bliver leveret på en overbevisende måde. Musikken har en umiddelbart dragende effekt, og publikum tog også varmt imod bandet. De havde endda et par dedikerede fans i publikum, som gav nogle hyl fra sig med jævne mellemrum. Førstesinglen ”Sig det”, som lige er blevet udgivet på Sony, blev også ganske vel modtaget og kunne efter alt at dømme godt blive et hit.

Desværre var det, som om De Dødelige ikke kunne holde gejsten hele vejen igennem. De holdt ikke helt tempoet, og luften gik lidt ud af ballonen hen ad vejen. Men alt i alt er de to et dejligt nyt bekendtskab, der helt sikkert kommer til at vokse og blomstre.

★★★½☆☆

Marie Key
Sammen med sit tre mand høje band gik Marie Key på scenen på et helt pakket Gimle. Temperaturen var høj, og det var, som om forventningerne fra publikum var skruet helt op til aftenens koncert. Ganske upåvirket gik bandet i gang med at spille det første nummer, ”Landet”, som også er det første nummer på den nyeste udgivelse, De her dage, der udkom i oktober 2012. Marie Keys karakteristiske vokal strømmede ud gennem anlægget sammen med de smukke toner fra bandet.

Marie Keys scenetilstedeværelse er helt enorm for sådan en forholdsvis lille kvinde. Hendes tørre og umiddelbare humor kom til sin ret imellem numrene. Som noget af det første fik hun fortalt, at hun allerede følte, hun kendte publikum, da de var kommet hinanden ved på den italienske restaurant ved siden af før koncerten. Publikum grinede højt flere gange i løbet af aftenen, og Marie Key havde overskud i overflod.

Sættet bestod af en velafbalanceret blanding af numre fra den nyeste udgivelse, hendes første soloudgivelse, I byen igen, et enkelt nummer fra hendes tid i Marie Key Band og så et helt nyt nummer, ”Jeg fryser med dig”, der kun var to uger gammelt, og som vi helt sikkert kommer til at høre på repeat. Bandet, bestående af producer og keyboardspiller Andreas ‘Maskinen’ Sommer og hele to dygtige trommeslagere, skabte den helt perfekte ramme for aftenens koncert. De to trommeslagere, den ene stående, gjorde deres for at sparke energi ind i showet, hvilket de gjorde virkelig godt. Kombinationen af akustiske trommer, drumpads og synths gav en virkelig fyldig og lækker rytmesektion, der fyldte rummet og omsluttede publikum.

Marie Keys tekster er et af hendes allerstærkeste kort. Hun formår at skrive hverdagsnær lyrik fyldt med melankoli og længsel, alt sammen i knivskarpe formuleringer. Og så formår hun virkelig også at levere dem, så de rammer lige, hvor de skal. En halv time inde i koncerten sendte hun bandet af scenen, for, som hun sagde: »Nu kommer der nogle numre, som er meget mørke, og jeg har simpelthen valgt selv at tage ansvar for denne del af koncerten. Jeg har lagt et lille nynnestykke ind midtvejs i den her sang, så husk lige at få skålet og pustet ud der, for derefter går det bare videre ned af bakke.«

Herefter fik vi tre numre i afslappede, minimalistiske, akustiske versioner. Først den sjove ”Mormor” fra Marie Key Bands debutalbum Udtales [‘kæj] fra 2006. En personlig anekdote om barndommens minder fra skole-hjemsamtaler med en lidt speciel far ledte op til den smukke ”Skagen”, der kun blev endnu smukkere og mere rørende med denne indledning. ”Let som en fjer” fortsatte den stille og ømme stil, og det virkede meget velafmålt med de tre numres akustiske intermezzo som en slags afbræk, før bandet igen kom på scenen.

Sidste halvdel af koncerten var nærmest en hitparade. Radiohittet ”Uopnåelig” fik igen gang i publikum, og ”Ryg mod ryg”, som blev beskrevet som et hiphop-nummer, blev introduceret med historien om, hvordan hun havde fornøjelsen af at optræde med ingen ringere end Nik & Jay, som efter sigende havde ringet hende op og sagt, at de gerne ville »rappe det shit« med hende. Hele to omgange med ekstranumre fik vi fornøjelsen af. Først L.O.C.-coveret ”Langt ude”, som hun blev udfordret af radioprogrammet “Smag på P3” til at lave, og som viser en både mørk og rå side af hende. ”Se nu herhen” og ”Uden forsvar”, som begge har været spillet uden mådehold i radioen, sendte publikum af sted ud i natten med en boblende fornemmelse i maven efter både gåsehud, fællessang og spontane klapsalver. Hvis man ikke var fan i forvejen, var man det med sikkerhed efter aftenens koncert.

★★★★★☆

Deltag i debat