øl øl øl øl øl
øl øl øl øl øl øl øl
øl øl øl øl øl
Vi har haft en usædvanligt underholdende forårsmåned på Undertoner-redaktionen. I de forgangne uger har vi hver dag nydt godt af jeres mange bidrag til vores konkurrence om billetter til Roskilde Festival. Vi bad jer om at skrive haiku-digte – og I har været flittige. 330 digte er landet i vores indbakke, og mængden af sjove, stemningsfulde og lidt mærkelige bidrag har været overvældende.
Inden vi præsenterer et udpluk af de bedste digte, får I dog lige lidt statistik, der nok kan sige en hel del om, hvilke associationer Roskilde Festival vækker i os.
- Ordet ‘øl’ optræder i 20 % af digtene. Ordet ‘musik’ kun i 18 %
- Roskildes Orange feeling-kampagner har bestemt ikke været forgæves. I mere end hvert 10. digt bruges ordet ‘orange’ til at beskrive stemningen på festivalen
- 25 af digtene handler om urin
- 5 % af digtene har en form, der på ingen måde minder om haiku-digte. I langt flere digte optræder et forkert antal stavelser
Her følger nogle af de digte, som vi synes rammer stemningen på Roskilde Festival særligt godt:
Giver flæsket til
Den steg jeg ser på vejen
Sandwich er konge
Hipsterharmoni
Ramt af rus, kaster med ros
Kilde til klimaks
Jeg er pisse fuld
Stop med at lave mosh-pit
Jeg har tømmermænd
Sol smelter to sko
Guitar rystepudser gylp
Hår sat med hotdog
Fuld svensker pisser
Falder ned i pishegnet
Dagen er reddet
Skægrigtighed og
Lystig lindren fuld af lyd
Fanget i et hop
Fuldemandselskov
Hofternes rytmiske dans
Rihanna, din bitch!
Forbrændte bryster
Øl eller tis i koppen?
Fuck det – Kanye nu!
Fuld af træt og dum
Glad i dur som bassens dunk
Sol i måneskin
Ude på landet
Er scenerne sprunget ud
Plukker koncerter
Mudder til halsen
Og en ølbong som snorkel
Jeg dykker på druk
Hænder mod himlen
U-de-mær-ket Ros-kil-deeee!
Jorden vibrerer
Hvor er du henne?
Ko-humpende alien
Got it, ses om lidt
Varmen der trykker
Tøjet klistrer mod min hud
Teltet klokken syv
Så var der dem, der fik os til at studse. Er ‘teltduen’ en avanceret metafor? Er ‘faldøl’ i virkeligheden en raffineret Per Højholt-reference? Eller er digtet bare skrevet lige vel hurtigt? Hvem er Makrelmanden? Og kan man skrive guldalderdigte om Roskilde Festival?
Teltduen over mig
En stor faldøl i min hånd
Kommer aldrig hjem
Orange er solen
Ligeså Makrelmanden
Uundgåeligt
Solen står højest
Skoven dufter grøn og frisk
Fuglen kvidrer smuktVinden blæser blidt
Søen blå bølger lavest
Hjorten slukker tørstRoserne står smukt
Ung skøn pige nyder sol
Sommeren er skøn
Og et par af dem, der fik os til at grine – blandt andet for kreativ brug af punktopstilling:
1. Øl er Mega sundt
2. Musik er godt for sjælen
3. Orange scene
øl øl øl øl øl
øl øl øl øl øl øl øl
øl øl øl øl øl
Hvad er nu det her?
Hvem har booket Rihanna?
Jeg drikker mig fuld!
Og så er der selvfølgelig de to vinderdigte, der på hver sin måde indkapsler situationer, der er uløseligt forbundet med Roskilde Festival. ボリス er i øvrigt japansk for Boris. Vi siger tillykke – og tak for alle de gode og sjove bidrag
Øl øl øl øl øl
Min klapstol falder sammen
Jeg sidder fint der
Scenedampstøris
Fåborg eller makrelris?
Jordskælv fra ボリス
Hallo man, kvinde eller lignende!
Jeg er en misforstået poet!!!!!!!!!
Min genialitet har ikke fået den påskønnelse det fortjener:
Digtet:
Orange er solen
Ligeså Makrelmanden
Uundgåeligt
Let me Break it Down (brækker mig ned af mig selv):
Orange er solen = Solen, er stedet vi alle kredser om, centrummet, det orange, men solens stråler når ud over det hele, ligesom orange feeling gør! Centrummet på Roskilde festival er for de fleste: Orange scene.
GE-NI-ALT.
Makrelmanden er orange fordi han vinder VM i Makrel, men også fordi han er orange selvom han ikke er inde på selve festivalpladsen, fordi orange feeling omfatter alle aspekter af livet på festivallen. Han spildte også en del makrel ned af sin t-shirt og ORANGE-overalls, hvilket også gør ham orange! Han var da med i Orange Press i 2011?
Uundgåeligt, fordi det er umuligt at være på RF uden at blive smittet af Orange Feeling. Her burde jeg også score maximal karakter, da jeg er den eneste af alle de her patetiske digte, som bruger 1 ord til hele FEM stavelser. DET er kraftedeme høj kultur lige DER.
Øv bøv og bedre held næste gang siger folk til mig. Det er hårdt at være kunstner.
“Sce-ne-damps-tør-is”
Skal jeg klappe det med dig?
@hr. nedladende Superspade:
Rettelse: 5 stavelser, i et ord, i sidste verslinie.
@ hr. forsmåede curlingbarn:
Skal jeg forstå det sådan, at fordi du formår at holde dig til formen i sidste linje, er det underordnet at du ikke magter at opfylde kravet om fem stavelser i første? Og at din ypperlighed i hele to tredjedele af et syttenlinjersdigt i øvrigt fortjener præmiering? Hm?
Værsgo:
https://www.billetlugen.dk/buy/tickets/?token=ZBixHRJxbOdrjaL6vxwcW6HxHzp1XBWbhPjNQlU9qHsVposmYa2h%2fkxgtIW5FliNFM7vaDUeJPkyYy99TwqzM5qsMOHvPDfa
Edit: syttenstavelsers-.
For hulen.
Uha, nu blev Bjørn Alexander sur.
Eller Bjørn Alexandra.
Sorry hvis jeg gætter forkert.
Her kommer lige et haiku:
det er dumt at sur
det er sjovt at være glad
ingen grund til sur?
@hr. Bjørn Alexander
Der er flere kritikere som har udtalt at min første verslinie, som ganske rigtigt indeholder 3 ord med sammenlagt 6 stavelser, er et varsel om et paradigmeskift inden for Haiku-digtningen!
Det kræver mod at sætte sin krea-cred på spil, som jeg har gjort.
Jeg er et misforstået curlingbarn, men jeg fejer der hvor der ikke er blevet fejet før!
Forresten så var dit link aaaaalt for langt, så jeg orkede slet ikke at klikke på det.