Koncerter

Peter Sommer, 14.06.13, NorthSide Festival, Aarhus

Foto: Christina Sørensen / NorthSide
Skrevet af Daniel Niebuhr

Peter Sommer skød dette års NorthSide Festival i gang med nye numre samt en række ældre kompositioner, der i liveformat var blevet gevaldigt nyfortolket – det var hverken et potentielt højde- eller lavpunkt, men i det mindste kom vi problemfrit fra land i Ådalen.

Foto: Christina Sørensen / NorthSide

Så kom vi i gang med NorthSide 2013. Første mand på én af de to hovedscener var danske Peter Sommer, der i dagens anledning havde valgt at iklæde sig sort regnfrakke og farvematchende bøllehat på trods af det gode vejr. Den atypiske påklædning akkompagnerede meget godt Sommers placering og udstråling, der umiddelbart virkede lettere ligeglad med sit hverv som åbningsnavn i Ådalen.

Der blev ellers lagt ud med klassikeren ”Valby Bakke”, der i liveformat havde fået samme behandling som Sommers seneste udspil Alt forladt, der udkom i januar måned, hvor de elektroniske elementer har fået langt mere plads at boltre sig på. Nummeret virkede i og for sig fint nok i som en positiv og eksperimenterende udgave i forhold til den akustiske og lettere demotiverende originalversion, selvom man momentvis savnede netop sidstnævnte; men så var vi ligesom i gang.

Sommers seneste plade fik da også en smule spilletid fredag eftermiddag, hvor der var blevet plads til både åbningsnummeret “Pænt goddag, pænt farvel” og ”For evigt”, før vi vendte tilbage til endnu en gammel kending i form af ”Tigger” fra debutudgivelsen, På den anden side, der heldigvis holdt sig langt mere op ad sit sædvanlige, sørgmodige udtryk. Anderledes mærkværdig lød hyldesten til nabobyen mod syd, ”8-6-6-0”, der var overraskende alvorlig og fattig på melodier, og forkærligheden for hjembyen Skanderborg syntes i denne omgang meget fjern i Peter Sommers vokal.

Det var så i dette øjeblik, at Peter Sommer med band tænkte, at det, der i realiteten manglende, var et covernummer. Sort Sols ”Let Your Fingers Do the Walking” stod for skud, og den ellers udmærkede idé burde bandet nok have ladet ligge derhjemme. For desværre blev en af de mest elskede danske rockballader udsat for så skamfuld en behandling, at det var langt fra behageligt at være vidne til.

Vi fik også det dystre titelnummer fra Sommers tredje udgivelse, Til rotterne, til kragerne, til hundene, før han så kunne informere os om, at dagens sidste nummer ville komme i form af ”Rødt kort”. Denne blev så fremført i en langt mere dansabel udgave end studieversionen – både fordi selve fremførelsen foregik i et højere tempo og med betydeligt mere slagkraft, men også fordi Stefan Kvamm, der koncerten igennem havde bestyret keyboardet, drejede nummeret over i en decideret clubversion, efter resten af bandet havde forladt scenen. Alene stod han så tilbage og fortsatte herefter med at gøre det eneste hensigtsmæssige: nemlig at opføre sig som en Sunny Beach-gæst på ecstasy, inden de fire andre bandmedlemmer igen vendte tilbage med et enkelt, obligatorisk ekstranummer for definitivt at lukke dagens første optræden.

Jovist, vi fik skudt dette års festival i gang problem- og smertefrit, men der var stadig langt op til noget egentlig højdepunkt – også selvom bandet gjorde deres bedste for at bryde forudsigeligheden med noget tiltrængt nytænkning på lydsiden. Den ros skal Peter Sommer og co. i hvert fald have. Nu mangler vi så bare at få serveret den første af forhåbentlig mange rigtig holdbare koncertoplevelser blandt et line-up, der ser ekstraordinært godt ud for en festival, som løber af stablen for kun fjerde gang.

★★★½☆☆

Deltag i debat