Artikler Interview

Tue Track – jazz er roden til alt godt

Skrevet af Ole Jeppesen

Tue Track udgiver i næste uge nyt album sammen med Khal Allan under navnet Ponyblod, men inden da gæster han i weekenden crossover-jazzfestivalen Modern Jazz Days 2013 i Køge. Her fortæller han om sine tanker omkring koncerten, og hvorfor jazz stadig er vedkommende og tidløs musik.

Foto: Kenneth Nguyen & Anders Skovshoved

Anders Brixen, som manden retteligt hedder, kommer til Køge sammen med makkeren Steen Rock for at live-remixe en hemmelig jazz-mastodont. Hvem det drejer sig om, vil Anders ‘Tue Track’ Brixen ikke fortælle.

»Vores live remix-shows startede for nogle år siden, da Copenhagen Jazz Festival bad os om at live remixe Herbie Hancock. Det blev en ret stor succes, som vi har gentaget flere gange, og nu har Modern Jazz Days så bedt os om at komme til Køge. Jeg kan ikke afsløre, hvilken jazz-kunstner vi kaster os over, men planen er at mixe numre med denne kunstner sammen med blandt andet numre med andre, som er inspireret af kunstneren, eller som har samplet kunstneren. Det kommer til at foregå på pladespillere koblet op med små effektbokse, som kan en masse tricks – og resultatet bliver nye og spændende versioner af kunstnerens numre,« forklarer Anders Brixen.

Jazz er en stilart, der får en stor del af Anders ‘Tue Track’ Brixens verden – og pladespillere – til at snurre rundt:

»Jazz betyder rigtig meget for mig. Genren stammer fra bluesen og er vel en mere abstrakt udgave af denne. Via jazzmusikken kunne man dengang udtrykke en hel masse tanker og følelser uden ord, og uden at den hvide mand fattede en skid. Den dag i dag hylder jazzen stadig friheden og retten til bryde ud af de faste rammer. Det ligger indbygget i alle improvisationerne og eksperimenterne. Netop dér er det tydeligt, at jazz er i familie med hiphop og andre fede genrer som soul, funk og psykedelisk musik. Denne frihed og umiddelbarhed betyder, at jazzen – igen ligesom hiphoppen – lader sig opdatere igen og igen og derfor altid er interessant,« lyder det fra Anders Brixen.

Payback time
Den hæderkronede hiphopper finder det helt naturligt at dukke op på en ung og næsten nystartet festival for crossover-jazz.

»Vi startede jo selv på græsrodsplan – og har samplet med arme og ben fra jazzen, så ja – det er et perfekt match. Vi glæder os helt vildt – både fordi vi hygger os med at spille vores gamle plader sammen, og fordi vi rigtig gerne vil inspirere publikum og efterlade et godt indtryk. Sådan blev vi jo også selv inspireret for år tilbage – af nogle koncerter og noget musik, der var anderledes,« siger Anders Brixen.

Anders ‘Tue Track’ Brixen har netop lagt sidste hånd på et album sammen med undergrundsrapperen Khal Allan. Også her har jazzen spillet ind.

»Khal Allan rapper på en måde lige så vildt, rodet og snørklet som bebop. Det er en af grundene til, at jeg kan lide at arbejde sammen med ham. Generelt trækker rappen jo store veksler på jazz-solisternes improvisationer – for eksempel hos folk som John Coltrane eller Miles Davis. Det handler om legesygen, rytmen, timingen og attituden. Måden, hvorpå man kan gøre udtrykket dybt personligt. Khal Allans og mit projekt hedder Ponyblod, men det må I høre mere om en anden dag,« konstaterer Anders Brixen afslutningsvis.

Oplev Tue Track og Steen Rocks jazz-eskapader ved Modern Jazz Days i Køge på lørdag klokken 21.30. Læs mere her.

Deltag i debat