Koncerter

Roskilde Festival 2013: Schultz & Forever, 01.07.13, Pavilion Junior

Pressefoto af Martin Fält
Skrevet af Jonathan Heldorf

Trods sin unge alder besidder Jonathan Schultz en professionalisme og en ydmyghed, der er Roskilde Festival værdig. Sammen med sit band leverede han en nuanceret og glimrende koncert.

Pressefoto af Martin Fält

Det må alligevel kræve et stort mod – som purung musiker med et navn, der allerede ekkoer af hele musikbranchens forventninger – sådan at stille sig op foran et underholdningssygt Roskilde-publikum. Det så dog ikke ud til at skræmme Jonathan Schultz og band nævneværdigt. Hovedpersonen selv spankulerede ind på scenen med Roy Orbison-coolness og en glad ydmyghed over for projektet, mens publikum, der vist talte mere end bare et par venner af bandet, gav en dedikeret velkomst.

I små 45 minutter emmede Pavilion Junior-scenen af Schultz’ signifikante stemme, der har fået hele det danske anmelderkorps til at spærre ørerne op. Og det var bestemt ikke en skuffelse at opleve den spilleglæde og naturlighed, som omfavner Schultz & Forever. Som det er blevet pointeret i Undertoners anmeldelse af ep’en Céline, så er samlingen af rumklangfyldte sange en stærk og følelsesladet omgang, og det stod også tydeligt frem live. Især det forrygende Hymns From Nineveh-lignende nummer “Two Flowers” gik rent ind, og Jonathan Schultz’ intonation af sætningen »That curse of your kiss will be for ever more« besad en gennemslagskraft af Poe’ske dimensioner.

I modsætning til ep’en, der nok indeholder spændende lydlige facetter, så var eftermiddagens koncert en langt mere spraglet oplevelse, hvor især trommernes dybde og den akustiske guitars noget mere diskante lyd tilføjede et element af americana til det ellers temmelig nordiske udtryk.

Omend der var nogle lydlige niveauforskelle, der i mindre grad generede det samlede indtryk, så var det virkelig opløftende at mærke kontrasten imellem sangenes indbyggede melankoli og bandets sprudlende humør.

★★★★½☆

 

Deltag i debat