Plader

Scarlet Chives: This Is Protection

Skrevet af Jonas Sørensen

Scarlet Chives’ andet pladeudspil fasttømrer, at de er et fascinerende band, og understreger, at de kan variere deres lyd. This Is Protection er en rigtig god plade, der belønner de lyttere, der går på opdagelse i den.

Scarlet Chives er underligt oversete på den danske musikscene. Med en hos anmelderne varmt modtaget debut fra 2011 og med Sleep Party People-bagmanden Brian Batz som et af medlemmerne ville man forvente en betydeligt større grad af succes. Men hvor Scarlet Chives er kriminelt oversete i Danmark – for deres eponyme debut er i mine ører stadig sublim – er det godt, at vore brødre i det kolde Norge har taget varmere imod dem. Og nu er opfølgeren, This Is Protection, endelig ankommet, dog midt i et mindre cirkus af en semi-kontroversiel video.

Åbneren “Hunting” begynder med vibrerende synth-toner, der efterfølges af et trip-hop-lignende beat, og hele affæren vækker mindelser om Boards of Canada anno Geogaddi. Kort efter træder Maria Mortensens vokaler ind. De kan bedst beskrives som excentriske, ikke blot pga. hendes fraseringer og hendes stemme, men også måden, hun udtaler ordene på. Åbningssætningen »We are seeking simpler things these days / not to get younger but to get louder« synes at være sigende for pladens gennemgående tema: ønsket om sikkerhed, en søgen efter stabilitet.

Dette opfølges på “The Rooms Are Too Small”, hvor Scarlet Chives’ ekstreme sans for dynamisk musikalitet i sangskrivningen virkelig træder frem. Virkemidlerne er for så vidt meget simple; stigninger og fald i lydniveau og intensitet, komplet kontrol over hvor melodier og synthflader bør placeres for bedst at komplimentere hinanden. »But to have love we must have effort / and the rooms are too small« synger Maria Mortensen, et tydeligt billede på ønsket om stabilitet, komfort og sikkerhed, der etableres gennem hele sangen.

Jeg har læst flere tolkninger af musikvideoen til “The Timber Will Fall”, og flere af dem synes at pege mod feministiske temaer, men dette synes overhovedet ikke understøttet af hverken musikken eller lyrikken. Mere end noget andet synes den at omhandle forhold, specifikt dysfunktion. Musikken er drevet af et gennemgående guitarspil, der er mørkt, på grænsen til det uhyggelige. Toner spilles i en mærkværdig takt og lyder til tider nærmest dissonante. Elektroniske effekter river i lydbilledet, trommerne banker taktfast fremad – i direkte kontrast til guitarspillet – alt imens Maria Mortensens vokallevering skifter mellem først at være indbydende, dernæst legende og så nærmest hånlig. Det sparsomme lydbillede eksploderer til sidst i en shoegazet lydmur, en konflikt ender i et klimaks, og det støjende efterspil er en katarsis. »Each will keep us safer at night.«

I direkte kontrast til dette står den Beach House-klingende “Bigger Than the Tall”, hvor Scarlet Chives begiver sig ud i et drømmende, roligt og æterisk nummer, der på samme tid føles konkluderende og som en kort indånding. Den instrumentale “Sohn” er her også værd at nævne, da den endnu en gang illustrerer Scarlet Chives’ musikalske styrke og deres evne til at generere stemning og emotionel progression i deres sange, og det genkalder nærmest 70’ernes større progressive konceptalbum.

Andre numre som “Others Are the Force” og “Show the Rest” er dog lidt mindre overvældende. Der er flere interessante idéer, men sammensætningen føles kluntet, og de formår aldrig rigtig at blive sammenhængende. I stedet falder det næsten til jorden, og mens der er hooks til stede, er de, om end catchy, hverken mindeværdige eller egentligt rammende. Problemet er måske et manglende fokus, og givet pladens relative hurtige tilblivelse i en hytte i Sverige, er det måske ikke så overraskende, og det er blot en mild nedtur på en indtil da strålende plade.

“Some Days Stay” er til gengæld det mest konsistente og stærke nummer på pladen. Her illustrerer Scarlet Chives, at bandets største force er rytmesektionen. Beatet er ekstremt groovy og balancerer flot mellem det simple og det komplekse. En basgang føjes til og formår at ramme alle de rigtige punkter. Den udgør ikke blot de lave toner for resten af lydbilledet, men er heller ikke fuldkomment overskyggende. Rytmesektionen giver således plads til, at Scarlet Chives kan udfolde sin magi i forhold til at skabe et effektbaseret lydbillede, der er atmosfærisk, men ikke udvasket, og har en stærk sans for de helt rigtige klangfarver. Sangen er struktureret som et løbende crescendo, der ikke er fuldkomment åbenlyst, men er udtryk for en tydelig progression i nummeret, der reflekteres i tekstens udfoldelse. Stemningen er drømmende, et sted mellem blind optimisme og rolig melankoli, det er fundamentalt fremadrettet og energisk, men gennemgående rettet mod skyerne og jorden på samme tid.

This Is Protection er et produkt af et betydeligt anderledes Scarlet Chives end på debuten. Musikken har ikke samme pejlingspunkter længere, og Maria Mortensens levering er blevet skarpere og mere divers. Mens jeg synes bedre om debuten, er det vigtigste ved This Is Protection, at Scarlet Chives med denne plade endegyldigt har etableret sig selv som et spændende og ambitiøst band, der er spækket med idéer. Da gruppen tidligere på året udgav de to gratis numre (som ikke er på pladen) “In A Groundfloor Apartment” og “Outside Things Look Warm”, blev de meget hurtigt indikator for spændvidden af deres musikalske pensel. Om end jeg personligt elsker bandet mere, når det er mest energiske og støjende, kan jeg ikke andet end sætte pris på, at Scarlet Chives er i stand til at variere sin lyd med denne grad af kvalitet.

★★★★★☆

Deltag i debat