Koncerter

The National, 02.11.13, Forum, Frederiksberg

Skrevet af Martin Colerick

Kongerne af amerikansk indierock skal ses i mørke. Det beviste The National, der sidst gæstede Danmark i sommersolskin på Roskilde Festival. Denne aften i Forum var bandet mere i sit rette element.

Det er kun et halvt år siden, The National spillede under åben himmel på Orange Scene. Dengang skinnede solen, og bandet havde sine udfordringer med at få den melankolske og til tider indadvendte rock til at harmonere med sommer og festival. I aftes var scenen anderledes. Efteråret havde ramt Danmark, og den kraftigste storm i mands minde havde blæst vinteren i gang. På alle måde var det en perfekt iscenesættelse af frontmand Matt Berningers ofte syrede og følelsesladede tekstunivers og Dessner-brødrenes iørefaldende kompositioner.

Bandet åbnede med ”I Should Live in Salt”. Et smukt og harmonisk nummer fra deres seneste album, Trouble Will Find Me. En plade, der tekstmæssigt måske er mere let tilgængelig end hvad man har været vant til fra The National, men også en uhyggeligt stærk plade med mange solide numre. Og heldigvis bød aftenen på flere sange fra Trouble Will Find Me.

The National var tændte fra starten af, og den intimitet og det nærvær, der blev signaleret ved den korte opstartsseance, hvor publikum fulgte bandet backstage sammen med backup-bandet fra Nightingale String Quartet, var kendetegnende for store dele af aftenen i Forum. Bandet formåede at spille Forum op, at fylde scenen ud og skabe en fornemmelse af tilstedeværelse, der sjældent ses i den store sal. “Bloodbuzz Ohio” fra High Violet fik for alvor publikum med, og selv de mange tilrejsende svenskere måtte droppe samtalen med sidemanden og overgive sig til Brooklyn-bandet.

“Demons” fra det seneste album gjorde sig godt med et yderst velspillende band og en indlevende Berninger i front. En indlevelse, vi for alvor fik at mærke under “Squalor Victoria”, hvor Berninger på klassisk vis skreg lungerne ud og viste, at bandet stadig efter mange år som succesfulde rockstjerner har nerve og nærvær.

Der er ingen tvivl om, at Forums ofte problematiske lyd var en udfordring for The National og særligt Berningers vokal. Han skulle kæmpe for det under sine karakteristiske hæse skrig, men det lykkedes imponerende godt at få smerten skreget helt ud blandt publikum. Mindre og mere intime rammer ville sandsynligvis gavne et band som The National. Men omvendt er de måske det eneste band inden for genren, der for alvor kan udfylde større koncertarenaer.

Det blev yderligere cementeret med det måske smukkeste nummer fra den seneste plade, ”I Need My Girl”, som har en lidt atypisk The National-tekst, idet den umiddelbart må opfattes som en simpel kærlighedssang. Berninger skulle efter sigende også være vokset fra de værste dæmoner, og det klæder faktisk bandet at være mere umiddelbare. Måske netop fordi de denne aften stod på scenen i Forum i et novembermørkt København.

Mod slutningen fik vi også sange af ældre dato, hvor især “Abel” fra Alligator – og ikke mindst “Slow Show” fra Boxer – stod frem som rigtig stærke numre. Det storladne “England” fra High Violet gjorde det godt på trods af lidt mudret lyd, og nummeret berettigede Nightingale String Quartets tilstedeværelse. Bedst var “About Today”, som aldrig fandt vej til et af The Nationals seks studiealbum, men som heldigvis stadig er en livefavorit. Et langsomt opbygget nummer, der kulminerer i en drømmeagtig støjrockslutning, der formåede at fylde hele Forum ud. Hovedkoncerten sluttede med hittet “Fake Empire”, og vi kunne være gået tilfredse hjem efter en næsten to timer lang koncert.

Men The National gav os mere. Det blev til fire ekstranumre. Og næsten ironisk var “Mr. November” velvalgt som afslutningens klimaks på en smuk aften. Kun afslutningsnummeret “Vanderlyle Crybaby Geeks” og den lidt påtagede fællessang faldt lidt til jorden. Ellers var det en glimrende aften i selskab med kongerne af indierock. The National er et velspillende band og en flok rigtig dygtige musikere, som kun bliver bedre med årene. Der er ingen tvivl om, at de skal ses indendørs om vinteren og i mørke.

★★★★½☆

Fotos: Mathias Laurvig

Deltag i debat