Artikler

Afrikanske vibrationer – Richard Russells møde med en rytmisk planet

Skrevet af Andreas Hansen

Producer og ejer af XL Recordings, Richard Russell, fortæller i dette interview med bloggen Addis Rumble om sin færd til Etiopien sidste år og om, hvordan landets livlighed og energi har haft indflydelse på hans efterfølgende musikalske produktioner.

Richard-Russell-CEO-of-XL-007

Richard Russell. Foto: Sarah Lee

Artiklen nedenfor er den tredje i en række af artikler, som Undertoner bringer i samarbejde med bloggen Addis Rumble. Addis Rumble er en blog om afrikansk musik, kunst og kultur drevet af to danskere bosat i Nairobi. Her finder du deres interview med den engelske producer og ejer af pladeselskabet XL Recordings, Richard Russell, om hans besøg i Etiopien.

———————————————————————————————————————————————

Richard Russell er chef for XL Recordings (som huser Radiohead, Vampire Weekend, Jack White, mfl.) og har fungeret som producer på nyklassikere såsom Gil Scott Herons I’m New Here og Bobby Womacks The Bravest Man in the Universe (sammen med Damon Albarn).

Som en del af Africa Express rejste han i 2010 til Harar i Etiopien sammen med producerkollega Rodaidh McDonald. Dette besøg resulterede i udgivelsen af sidste års Ethiopian EP under navnet Fresh Touch (opkaldt efter en restaurant i Harar).

Førstesinglen ”Harar Rhythm” var et samarbejde med Nick Zinner fra Yeah Yeah Yeahs, der blev ledsaget af en fortryllende video bestående af arkivfotos af etiopiske landskaber, musikere fra Harar samt kejser Haile Selassie (som blev født i en landsby tæt på Harar).

”Harar Rhythm” og de andre numre på ep’en udgør en medrivende blanding af traditionel etiopisk sang, klappen, forskellige andre lyde optaget i busser og på hotelværelser rundt omkring i Etiopien samt elektroniske loops og samples. Resultatet er temmelig unikt og helt igennem hypnotisk.

Addis Rumble fik i år en mulighed for at snakke med Russell omkring den lærdom, som han tog med fra Etiopien, og hvordan hans seneste produktioner har båret præg af hans oplevelser i landet.

Selvom den etiopiske musiktradition er utroligt rig og nuanceret, er mange udlændinges viden om etiopisk musik stadig begrænset til Mulatu Astatkes ethio-jazz. Var det et bevidst valg fra din side, at du ønskede at skabe noget, der ligger meget langt fra ethio-jazz?

»Der var ikke nogen plan. Vi var ikke engang klar over, at vi var i gang med at lave en ep. Vi var bare inspirerede af vores omgivelser. Etiopien er et ekstraordinært inspirerende sted. Landet har en energi som er fuldstændig ulig noget andet sted i verden.«

Hvordan var det at arbejde i Etiopien i forhold til dine oplevelser med at optage i Den Demokratiske Republik Congo?

»Alt ved vores tur til Etiopien var anderledes end vores tur til DDRC. Begge ophold ændrede vores liv, og fra et musikalsk synspunkt kan du ikke forlange mere fyldestgørende oplevelser.«Fresh_Touch

»Vi tog til Etiopien blot for at lære, for at udforske steder. Vi endte med at lave en ep. Det var meget afslappet. Derimod tog vi til DDRC for specifikt at lave et album for Warp med en kort tidsfrist, så det var en smule mere pres på. Kinshasa og Addis (hovedstæder i henholdsvis DDRC og Etiopien, red.) føltes som forskellige planeter.«

»Men vi ser vel verden i forhold til, hvordan vi selv er, snarere end hvordan den faktisk er. Så jeg er sikker på, at vores sindstilstand på det tidspunkt havde en stor betydning for vores opfattelse af stedet. Du får jo også jo kun mærket overfladen af et hvilket som helst sted under et besøg ligesom vores, så det ville være fantastisk med et længere ophold i en by ligesom Addis, i dette liv eller det næste.«

Er der nogen specielle teknikker, oplevelser eller anden lærdom fra Etiopien, som du har været i stand til at bruge i dit efterfølgende arbejde?

»Jeg har nok overført følelsen af mit besøg i Etiopien til alt, jeg har lavet siden. Mine rytmiske bidrag til det album, jeg producerede for Bobby Womack sammen med Damon Albarn var helt klart inspireret af de ting, jeg lærte i Etiopien.«

»Ikke nødvendigvis på en meget åbenlys måde, men du kan ikke undgå at blive inspireret af at besøge et sted, der er så specielt som Etiopien. Jeg vil opfordre enhver musiker, og særligt enhver der er interesseret i rytmer, til at tage til Etiopien, for du ender med at lære så meget bare ved at være der.«

»Jeg blev mødt af en meget blid åndelig kraft i Etiopien, en form for kvindelig kraft. Stærk, men blid. Du er nødt til at være hårdhudet som musiker eller producer, men du er samtidig også nødt til at være meget følsom og åben.«

»Vi lyttede til nogle sangere i en kirke i Harar, som fik mange af os til at græde simpelthen på grund af den rene og skære skønhed og styrke, som deres lyde frembragte. Jeg følte mig privilegeret over at have været der, og taknemmelig over at have haft den oplevelse. Og forhåbentlig, på grund af ture ligesom disse, kan vi gradvist opfordre til mere dialog mellem afrikanske og vestlige musikere.«

Deltag i debat