Plader

Cut Copy: Free Your Mind

Skrevet af Alex Nørregaard

Cut Copy lever på deres fjerde album, Free Your Mind, endnu en gang op til bandnavnet. Et genvisit med ‘The Second Summer of Love’ byder på house og synth- og electropop, der glider gennem gruppens feststemte og fængende filter. Et godt ’remix’.

Australske Cut Copy får mig altid til at tænke på Kirby Fergusons videoserie Everything Is a Remix. En serie, der grundlæggende handler om kreativitet. Spørgsmål om, hvad kreativitet er, og hvordan det fungerer, vendes og drejes. Ifølge Ferguson består kreativitet af tre elementer: kopiere, transformere og kombinere. Alt er i sidste ende et ’remix’ af eksisterende materiale. Vi er således stærkt afhængige af omverden i vores jagt på at skabe noget nyt. Dette blik på kreativitet stiller spørgsmålstegn ved, hvad der er originalt. Og idéen om, at alt er remix, er tankevækkende.

Hvis præmissen hos Kirby Ferguson accepteres, så rejser det i min optik spørgsmål: Hvornår er der tale om et gennemført remix? Et godt remix? Hvor går grænsen mellem inspiration og plagiat? Her mener jeg, at Cut Copy kommer ind i billedet. Det ligger utvivlsomt i deres navn, der synes at henvise til en ’copy-paste’-generation, men som også på fornem vis afspejler musikalske udtryk.

Cut Copys tidligere plader har i mine ører altid (bevidst?) mindet lytteren om ganske bestemte artister, genrer og tider, men har alligevel formået at forme dem i gruppens eget billede. Deres fjerde og seneste album Free Your Mind er i selv samme ører ingen undtagelse. Forskellige inspirationskilder skinner tydeligt igennem, så deres ’cut-copy’-teknik fungerer stadigvæk, og samtidig med at inspirationskilderne filtreres, tilføjes en særlig smag og et distinkt skær.

Free Your Mind er overordnet set en form for konceptalbum, der ikke mindst refererer til den såkaldte ‘Second Summer of Love’ i Storbritannien i slutningen af 1980’erne. En periode, som landsmændene i Jagwar Ma også besøgte på deres debutalbum Howlin tidligere i år. Cut Copy har dog en lidt anden tilgang, hvilket der er kommet et mere sammenhængende og fængende album ud af.

Ud af de 14 numre på Free Your Mind fungerer fem af dem som små bidder, der forsøger at smede albummet sammen i samlet fortælling. Eller det skulle man i hvert fald tro. Der er en intro og et afsluttende mantra. Der angives steder som ørkenen, byen og vandet. Selv kan jeg dog ikke helt gennemskue, om der rent faktisk er noget narrativ, eller om det blot har en stemningsmæssig funktion, som det var tilfældet på gruppens andet album, In Ghost Colours, eller som f.eks. M83 ynder at gøre. Om ikke andet føles de fem numre i hvert fald som tiltrængte lommer af kold luft i et varmt og feststemt lokale.

Førstesinglen og titelnummeret i form af ”Free Your Mind” er catchy fra første lyt og uforskammet godt skruet sammen med bl.a. samplet divakor, energisk house-klaver, let tromlende bas og Dan Whitfords skæve vokal. Netop vokalen er svær at komme udenom, idet den står centralt i lydbilledet. I mine ører lyder Whitford mere som Bernard Sumner end Bobby Gillespie – ikke altid lige kønt, men i hvert fald oprigtigt.

Netop de to forsangeres respektive bands i form af New Order og Primal Scream er gennemgående inspirationskilder, men undervejs sniger også Electric Light Orchestra og lidt Destroyer anno Kaputt sig ind. Det sker især på de electropoppede perler ”In Memory Capsules” og ”Dark Corners & Mountain Tops”, der peger bagud mod Cut Copys tidligere plader. Og så er det nok de eneste numre, ud over den bølgende ”Take Me Higher”, hvor man for alvor kan høre noget, der bare minder om en guitar. Et instrument, der ellers tidligere har været ganske fremtrædende hos Cut Copy.

Nummeret ”Let Me Show You Love”, hvor K-Klass samples, lyder som Depeche Mode på syre, mens ”We Are Explorers” ganske passende er en jagt på klimaks efter klimaks, nat efter nat – her i form af et fængende omkvæd. Det kammer noget over på ”Meet Me in the House of Love”, der hjemsøges af en enorm energi i et komprimeret lydbillede, og hvor et hakkende saxofon-klingende riff er mere tåkrummende end befriende.

Cut Copy har altid været leveringsdygtige i fængede og let dansable numre, hvilket de således fortsætter med på Free Your Mind. Samtidig har de dog også tidligere udvist tæft for mere afdæmpede sager som ”Strangers in the Wind” på In Ghost Colours og ”Hanging Onto Every Heartbeat” fra Zonoscope. Desværre byder Free Your Mind ikke på noget i samme kaliber, men lader i stedet en del tilbage at ønske med den noget fade og underligt disede ”Walking in the Sky”.

De første par gange jeg hørte Free Your Mind, var jeg klar til at give slip, følge med og adlyde mantraet »Free Your Mind«, der går igen på flere af albummets skæringer. Sådan er det desværre ikke efter flere gennemlytninger. Måske er jeg bange for at gå glip af noget. ”Blink and You’ll Miss a Revolution”, som det hed sig på Zonoscope, hvor gruppen valgte at følge den langstrakte og udsyrede ”Sun God”, der rundede albummet af. Lige over i det menneskelige, kropsorienterede Free Your Mind. Feststemt og fængende. Et godt remix.

★★★★½☆

Deltag i debat