Nyheder

Roskilde Festival offentliggør hidsig støjrock og et twist af sofistikeret pop

Hookworms kigger forbi Roskilde Festival med deres storroste psychrockdebut i kufferten.
Skrevet af Bitten Kjærgaard

Her til morgen serverer festivalen fem solide nye navne, der alle bidrager til et interessant alternativt musikprogram på hver sin måde.

Hookworms kigger forbi Roskilde Festival med deres storroste psychrockdebut i kufferten.

Hookworms kigger forbi Roskilde Festival med deres storroste psychrockdebut i kufferten.

Roskilde Festival har netop løftet sløret for en håndfuld navne mere, der lægger vejen forbi Dyrskuepladsen til sommer.

Trommeslageren Brian Chippendale, der normalt ses i konstellation med Brian Gibson i støjrockduoen Lightning Bolt, går denne gang på scenen alene som Black Pus. Ved hjælp af effektpedaler og forvrænget vokal slipper han psykedeliske kræfter løs, som skaber en blanding af freejazz og støjrock styret af hans hidsige bevægelser på trommer, hvilket man senest kunne høre på 2013’s All My Relations.

Vi bliver i det støjende univers, da også psychrockgruppen Hookworms er føjet til plakaten. Kvintetten fra Leeds udgav i 2013 deres debutplade, der af Undertoners Daniel Niebuhr fik 5 flotte U’er og blev kaldt »45 minutters vanvittig rejse med både emotionelle op- og nedture, et skjult ungdomsoprør og psykedelisk rock i absolut topkvalitet.« Hookworms er mestre i støjrock med lidt ekstra larm og distortion på toppen, og de sætter ingen grænser for musikken, som synes at fortsætte i en uendelighedsspiral, og går efter sigende til instrumenterne, som prøver de på at ødelægge alt i nærheden, og de er kendt for deres frådende energifyldte liveshows.

Guitarrockerne fra Future of the Left følger trop med deres blanding af alternativ rock og punk krydret med en god omgang fandenivoldskhed. I forhold til Englands mere melodiøse rocktradition skaber Future of the Left noget af en blodig kontrast med deres sarkatiske, humoristiske musik.

Julia Holter bryder med rækken af larmende rockbands og tilbyder i stedet musik for lytteren med de lidt mere sarte ører. Den unge amerikanske sangerinde spillede allerede på Roskilde i 2012, men vender nu tilbage med sit seneste album Loud City Song i ryggen. Et album, der af Undertoners Nina Ulrich Østergaard fik 4,5 U’er, en Twin Peaks-sammenligning og følgende beskrivelse med på vejen for sin grænsesøgende pop: »Man føler sig vitterlig hensat til en anden verden, når man går fuldt ind på Loud City Songs præmisser. Fremmed, sær og langt hen ad vejen en smule ubehagelig, men ikke desto mindre fortryllende.«

Det sidste navn i denne omgang er den amerikanske trio Merchandise. De startede egentlig ud som en del af Floridas hardrockscene, fordi det var det, man spillede på det tidspunkt. Men de sidste par år har de turdet præsentere verden for deres hemmelige hjertebarn, som er indhyllet i følsom støjpop og trækker en klar linje fra bands som Joy Division og The Smiths og krydrer med passager af krautrock og punkelementer.

Deltag i debat