Koncerter

Ukendt Kunstner, 26.04.14, Offspring, Tivoli, København

Skrevet af Fie Neergaard

Ukendt Kunstner beviste lørdag aften overfor Plænen, at jazzet hiphop sagtens kan være interessant og solidt fremført live.

Ukendt Kunstner_620x406

Ukendt Kunstner har med sine to selvudgivede mixtapes, dobbeltalbummet Hælervarer A/Hælervarer B og Neonlys efterhånden bygget et pænt navn op. De var derfor blevet tildelt den store scene på Plænen lørdag aften til Offspring. Ukendt Kunstner lagde modigt ud med den jazzede “Kolombine”, der live blev fremført uden den vanlige dominerende stemmeeffekt, hvilket klædte nummeret enormt.

Den ene halvdel af Ukendt Kunstner, rapperen og frontmanden Hans Philip, ejede scenen fra første færd og trods selvproklameret nervøsitet, var der ingen bæven i stemmen. Liveopsætningen bestod, udover Hans Philip, af Ukendt Kunstners anden halvdel, Jens Ole McCoy, og to hjælpere, der sammen fik en enormt organisk og live lyd til, at flyde ud over plænen. Det næste nummer, “Guld og diamanter”, var også en afdæmpet affære, der for alvor åbnede op for Hans Philips evner som både rapper og sanger, som imponerede med sin stemme, der fremstod ren uden effekter, modsat på albummet, og kun med en smule hjælp fra et backing-track.

Herefter kom hitkavalkaden bestående af “København”, “Fucking nummer”, “Neonlys” og seneste skud på stammen og forløberen for albummet Forbandede ungdom, “Alting/Ingenting”. Inden “Fucking Nummer” blev publikum opfordret til at gå amok, selvom nummeret fremstod endnu mere jazzet og drømmende live, så festen begyndte først rigtig med det Nik og Jay-citerende nummer “Neonlys”, der med sit catchy omkvæd stak ud fra resten af sættet som et frisk afbræk.

Lyden satte dog en dæmper på festen, da den ikke var helt høj nok til at dække hele Plænen, selvom den steg en smule sættet igennem. Hvis du ikke er helt overbevist af Ukendt Kunstners eskapistiske univers på plade, kunne du nemt blive det live, da alle numrene blev taget et skridt i en anden retning med den mere organiske stemme, der beviste, at Hans Philip sagtens kan klare og variere tonerne uden diverse effekter.

★★★★★☆

Deltag i debat