Koncerter

Roskilde Festival 2014: Banks, 03.07.14, Apollo

Skrevet af Niklas Kiær

Med et smalt bagkatalog og kun få koncerter på bagen skulle Banks torsdag aften forsøge at leve op til den massive omtale, hun har været center for. Hun udstrålede dog desværre mere skræmt efterskole-sangerinde end overskudsagtig popdiva.

banks

Hypen omkring Banks har været massiv siden udgivelsen af hendes to ep’er Fall Over og særligt London sidste år. Den 8. september udkommer hendes debutalbum Goddess, hvor seks numre fra ovenstående ep’er har sneget sig med på, mens det resterende er nyt materiale. Med et smalt bagkatalog og kun få koncerter på bagen skulle hun torsdag aften forsøge at leve op til omtalen og med indflydelsen dybt begravet i den tunge r’n’b, man kender fra kunstnere som The Weeknd og Drake, cementere sig som den nyeste popdiva.

En lidt mærkelig placering på den oppustelige festmaskine Apollo havde ikke afskrækket folk, og man kunne forestille sig et endnu større fremmøde, hvis ikke Lykke Li havde spillet i den anden ende af festivalen kort forinden. De superstærke beats fra bl.a. “Sohn” skulle live spilles af en trommeslager og en keyboardspiller/guitarist; en opsætning, der fungerede fint, og tilføjelsen af live-instrumenter gav musikken lidt ekstra tilstedeværelse.

Den manglende erfaring var ikke til at spore ved de første to numre, der blev leveret overbevisende, men det blev hurtigt for meget for det store håb fra Los Angeles. Tydeligt følelsesmæssigt bevæget haltede hun sig gennem den ene kærlighedserklæring til sit publikum efter den anden, og indholdet af hendes taler formåede ikke helt at komme ud over scenekanten.

Det var dog ikke kun i hendes monologer, at man kunne spore nervøsiteten. Hendes spinkle stemme var en smule påvirket af presset, og flere gange under koncerten ramte hun ved siden af og var decideret off-pitch. Selvom opsætningen sagtens kunne bære de stærke beats, så druknede hendes vokal en smule i backingtrack og effekter, og man manglede at føle sig endeligt overbevist om hendes evner som sanger. Nervøsiteten virkede også til at gå ud over hendes kropssprog, der konstant synede anspændt, og hun udstrålede desværre mere skræmt efterskole-sangerinde end overskudsagtig popdiva.

Trods den manglende erfaring og de problemer, den medbragte, formåede Banks at vise, hvorfor hypen i første omgang er opstået. Numre som “Brain”, “This Is What It Feels Like” og særligt den nyeste single “Goddess” viser det unægtelige hitpotentiale, hun besidder, og sangskrivningen må fremhæves som en af hendes helt store forcer. Stærke omkvæd og en evne til at smyge sig omkring de hårdtslående beats var også til at føle på live, og på trods af nervøsiteten var publikum fuldstændig på. Ved hvert afbræk blev der jublet og hujet, som for at give hende ekstra selvtillid, og det gjorde, at koncerten alligevel endte som en succes. Formår hun at arbejde med sin stage-presence, og tør hun tro fuldt ud på sin vokal, så skal hun nok komme tilbage på Roskilde Festival på en større scene.

★★★½☆☆

Deltag i debat