Koncerter

Roskilde Festival 2014: Forest Swords, 06.07.14, Gloria

Skrevet af Signe Palsøe

Forest Swords blæste på deres vanskelige plads i spilleplanen og leverede en både kropslig, eftertænksom, udforskende og legesyg koncert.

forest

Jeg skal ærligt tilstå, at jeg ikke var specielt optimistisk omkring Forest Swords‘ forestående optræden, da jeg et par minutter i koncertstart hang mat op ad Glorias bagvæg. 10-12 andre festivalgængere, der ikke fremstod stort friskere, gjorde mig selskab og understregede, at de to fyre fra Liverpool ikke havde fået den letteste plads i spilleplanen at udfylde. En god del af festivalgængerne havde allerede kastet håndklædet i ringen og var draget hjemad, og de fleste af dem, der stadig var på pladsen, var til Stevie Wonder på Orange – eller på vej over til en temmelig stor konkurrent i Moderat, som samtidig startede koncert på Arena.

Det lille fremmøde lod dog ikke til at have den fjerneste indvirkning på Matthew Barnes, der ene mand gik på scenen og med en stærkt opslugt mine gav sig til at tappe på sin elektronik og vaje henført til sine sælsomme vokalsamples og karakteristiske basbeats. Rytmerne var skarpere og synthlinjerne end tand mere catchy, end jeg tidligere har oplevet fra manden – og det var uden tvivl koncertens helt store trumf. I løbet af få minutter havde Barnes lokket en god del af de trætte hoveder fra Glorias fjerneste kroge op til scenen, og langt flere havde sluttet sig til koncerten udefra.

Gloria fungerer da også sjældent så godt som koncertsted, som tilfældet var søndag aften. Den huleagtige scene har tendens til at udvikle sig til en bageovn i dagtimerne, men her klokken 21 var temperaturen perfekt, og netop Forest Swords’ musik gav mulighed for at nyde en af scenens allerstørste facetter fra den bedste side: De fine, fragmenterede skærme, der med bandets abstrakte visuals knejsede og lænede sig en kende ind over den forreste del af publikum og skabte en særegen fornemmelse af, at billed- såvel som lydunivers sluttede sig om de fremmødte som tæt bevoksning. Ganske forrygende koncerforhold – ikke mindst for et band, der ved deres koncert i Jazzhouse tidligere på året måtte slås med elektronik og haltende lyd.

Den slags var der intet af i Gloria, og Barnes – der snart fik selskab af sin livebassist James Binary – havde trods sin altoverskyggende fokuserede mine da også svært ved at skjule sin entusiasme. »We’ve always wanted to play at Roskilde Festival,« proklamerede han, og man troede ham. Små, begejstrede smil tittede frem hos de to, når organiske basmønstre, lokkende samples og dyb og rungende elektronik gik op i en højere enhed.

Det gjorde det heldigvis tit, for Barnes og Binarys tilgang til materialet var både kropslig og legesyg. Mere højtidelige, synthornamenterede numre som eksempelvis “Miarches” blev flankeret af en diskret, men energisk underliggende rytmebund. Små uvante breaks og samples sneg sig ustandseligt ind i lydbilledets krinkelkroge, og i det hele taget var virkemidlernes afvejning perfekt. Forest Swords Roskilde-debut var udforskende uden at blive kæk – og opslugende i en grad, som de fleste introverte koncerter ville have svært ved at opnå klokken 21 på festivalens sidste dag.

★★★★★½

Leave a Reply