Koncerter

Roskilde Festival 2014: Julia Holter, 06.07.14, Gloria

Skrevet af Camilla Zuleger

Julia Holter

Når det kommer til skønhed, charme og talent, er der ikke mange, der har noget på amerikanske Julia Holter. Og end ikke den kogende tilstand på Gloria ødelagde det for hende.

Julia Holter spillede på samme scene tilbage i 2012, men har siden da udvidet bandet med en cellist og saxofonist. Og det klædte hende virkelig godt. Hvor den evigt godt konstruerede musik tidligere virkede spinkel og skrøbelig, har den nu fået en modstandsdygtighed i sig, der passer langt bedre til hendes tekster, der viser, at Holter både kan skrive og ikke mindst har en hel del på hjerte.

Særligt “Marienbad” fra 2011-albummet Ekstasis var forrygende. De næsten hvirvlende toner fra violinen og saxofonen skabte en magi svarende til den, man hører for sit indre øre, når Alice falder ned i hullet i “Alice i eventyrland”. Senere i settet på “City Appearing”, som hun selv kalder en apokalyptisk sang, lader bandet sangen forvandle sig til en slags hypnotiserende vuggevise, der får alle til at glemme både tømmermænd og faktummet, at de endnu engang har indfundet sig på Roskilde Festivals mest ulideligt varme scene.

★★★★★★

Om skribenten

Camilla Zuleger

Biografi:
Græder når jeg hører musik, der giver mening og går op i en højere enhed. Bliver til gengæld træt og gammel, når musikere ikke udnytter deres potentiale. Det nytter ingenting, hvis lyrikken ikke spiller. Og det er lidt løgn. For jeg har for ganske nyligt kastet min kærlighed på den elektroniske scene med dubstep og andre fortryllende instrumentale og bestemt ikke særlig lyriske arrangementer. Alligevel er mine all-time favorites nogle, hvor teksterne lige så godt kunne være havnet i en digtsamling. Hvilket giver mig anledning til at sige, at jeg bruger overskydende tid på at tosse rundt på danskstudiet på Københavns Universitet med masser af god og dårlig poesi og en kræsen for detaljen. Lidt ligesom min musiksmag. Håber jeg.

Skriv et svar