Artikler Interview Nyheder

Aarhus Psych Fest – En grobund for det psykedeliske miljø

Skrevet af Bitten Kjærgaard

Undertoner har snakket med initiativtager Stine Kloster om årets Aarhus Psych Fest, festivalens opstart og fremtiden for den syrede musikfestival.

Aarhus Psych Fest thumbnail i jpeg
Aarhus Psych Fest slår for anden gang dørene op fredag og lørdag d. 3.-4. oktober. Festivalen, der er nonprofit, finder sted på Radar og Den Rå Hal i Aarhus, og Undertoner har mødt initiativtager Stine Kloster til en øl og snak om festivalen, dens mission, og nogle af de alsidige kunstnere, der er på programmet i år.

En seriøs platform
Festivalen startede som en ide mellem musikere i det aarhusianske psychmiljø og Stine Kloster, der har arbejdet på Radar som henholdsvis afvikler og lystekniker. Hun mener, at interessen for den psykedeliske musik er mere udbredt i udlandet, og at Danmark er lidt bagefter på det punkt. Og efter et langt efterår i 2012, hvor der intet var sket for psychmusikken i Aarhus, gjorde Stine Kloster noget ved sagen. Hun pitchede ideen til Radar, som gerne ville være med om et samarbejde. Og sådan kom det op at stå.

»Det var især en mangel på en seriøs platform for psychmusikken, der gjorde udslaget. Der har været en del småarrangementer, men jeg ville gerne give musikerne en ordentlig ramme at spille i. Rammen kan være med til at løfte dem og give dem opmærksomhed, og ideen var at bookere fra andre spillesteder og festivaler skulle få øjnene op for de her bands.«

Stine Kloster peger på bands som Get Your Gun og Narcosantanicos, der spillede på festivalen sidste år. De har oplevet en enorm stigning i interesse og opmærksomhed fra deres koncerter på festivalen til nu. Selvom hun selvfølgelig ikke kan sige, at det er sket i en lige linje fra festivalen, er det stadig givende for hende at se, at de er kommet så langt.

»Vi prøver at sætte spot på nogle kunstnere, som vi kan se ikke får den opmærksomhed, som de fortjener. Især uafhængige kunstnere. Vi vil gerne støtte dem, der er i gang og selv driver deres musik og give dem mulighed for at spille på en større scene for et større publikum. Forhåbentligt kan de bruge det som et springbræt til at møde  andre bands og udveksle erfaringer. Det, vi oplevede sidste år, var, at musikerne blandt andet udvekslede koncerter og var support for hinanden.«

Årets festival
Stine Kloster vil allerhelst fremhæve alle navnene på festivalen, men skærer det alligevel ned til fire, hun især glæder sig til, og som adskiller sig fra hinanden.

»Jeg kan personligt rigtig godt lide Distortion Girls. Jeg oplevede dem første gang på Fanø Free Folk i 2013. Det var en meget intim setting, og de spillede den vildeste koncert, jeg nogensinde har oplevet i et forsamlingshus. De er meget specielle, fordi de har de her langsomme sange, som bare bliver ved og ved. De udviser selv stor indlevelse i musikken, og selvom musikken ikke er særlig dansabel, river den folk med på en lidt tranceagtig måde.«

»Vi var allerede i kontakt med Morgan Square sidste år, men det var et af de her bands, hvor vi tænkte: Lad os lige vente og se, hvor de er næste år. Så var de selv på pletten og spurgte, om de måtte spille i år. De har udviklet sig rigtig meget, og de har lige udgivet et album med fire numre. De spiller klassisk psykedelisk musik med fremtræden vokal og lidt The Doors-agtig lyd. Det er klassisk i en rigtig positiv forstand, fordi det er så velspillet og overbevisende. De er ret unge, og det er interessant at opleve de her bands, der ret tidligt i deres samarbejde har fat i en lyd, hvor man kan høre, hvad de vil.«

»Moon Mountain gør måske ikke så meget væsen af sig, så man hører ikke så meget fra dem. Men de er super aktive i miljøet. De spiller ret tit, og de er et fantastisk liveband. Forsanger Monas vokal er enormt stærk. Den går lige i hjertet. Det er lettilgængelig musik på et niveau, hvor man kan komme ind fra gaden og ikke kende noget til dem, men alligevel finde en vej ind til deres musik – også selvom det er meget mørkt og støjende. Jeg har været fastholdt fra start til slut, når jeg har set dem live.«

»The KVB er med til understrege, hvor bred denne her psychterm er, og hvordan vi forstår den. De kan hive en helt ind i deres specielle univers og samtidig få en helt op at køre. Man skal have ørepropper med, for det er utroligt, hvor meget lyd, der kan komme ud af to mennesker på en scene.«

Helhedsoplevelse fremfor storhed
Stine Klosters fremtidsdrømme for festivalen handler ikke så meget om storhed og berømmelse, men mere om en endnu bedre og fuldendt publikumsoplevelse. Hun er meget inspireret af Roskilde Festivals fokus på kunstinstallationer, der er med til at skabe ramme for festivaloplevelsen.

»Vækst er ikke en betingelse for, at vi kan fortsætte, da vores format er meget fleksibelt. Hvis vi oplever i år, at der ikke er lige så stor tilslutning som forrige år, så kan vi godt skrumpe formatet. Vores fremtidsvisioner går på at udvide det ikke-musikalske program. Vi har en videokunstner i år, der laver visuals, og som også var med sidste år. Det skal ikke overdøve musikprogrammet, men det er vigtigt for mig, når man laver en festival, at man tænker på publikumsoplevelsen. Roskilde Festival har smittet af på mig på det punkt. Hvis der er plads og overskud til det, så hvorfor ikke give den lidt ekstra. Give publikum en anden oplevelse udover musikken. Give dem mulighed for at møde noget andet.«

Stine Kloster fremhæver også, at de mange frivillige, der er med til at bygge festivalen op, får en mulighed for at være kreative og skabe noget i rummet, selvom de har meget få midler. Eksempelvis bruger de frivillige primært genbrugsmaterialer, og Stine Kloster synes generelt ikke, at de andre festivaler i Aarhus er så gode til at åbne op for, at folk kan komme ind og modellere. Hun vil gerne bevise over for dem, at hvis det er muligt for en lille festival som Aarhus Psych Fest, så er det også muligt for dem.

Som en del af at skabe en helhedsoplevelse for publikum er der også en film på programmet i år. Bandet Spindrift, der også spiller på festivalen, har lavet en dokumentarfilm, hvor de kører rundt til forladte steder i USA og spiller for ingen mennesker. Deres tema er gamle westernbyer, der er blevet forladt, og som ligger sig op af tematikken i deres musik.

»Filmen starter vi med at vise lørdag, hvor folk kan komme forbi og få en kop kaffe. På den måde kan folk komme lidt ind under huden på Spindrift og lære dem bedre at kende inden deres koncert. Det vil vi også gerne udvide næste år.«

Billetter til festivalen kan købes på billetto.dk. En partoutbillet koster 180,- mens en 1-dags billet koster 95 kr. Festivalen har i alt 15 forskellige artister, film-screening og videokunstinstallation på programmet.

Deltag i debat