Interview

Magnolia Shoals – Mørket er sgu smukt

Skrevet af Klaus Thodsen

Undertoner har mødt drengene fra Magnolia Shoals til en snak om livet, mørket, gud og om at pladedebutere i en Spotify-verden.

MagnoliaNår man sætter Magnolia Shoals stævne om et bord med fire øl og en håndfuld spørgsmål, går der ikke længe, fra man bevæger sig væk fra den obligatoriske small-talk og videre til en dybere samtale om livet, eksistentialisme og spørgsmålet om gud. Debutpladen Tenants er for nyligt kommet i handlen, og Magnolia Shoals er klar til at indtage landets spillesteder. Men denne eftermiddag er scenen et værtshus på det indre Nørrebro.

Til leje i tilværelsen

»De fleste af os tænker, at vi er frie mennesker, der styrer vores eget liv og skæbne. Men i virkeligheden er vi jo alle underlagt andre menneskers vilje og en masse tilfældigheder i størstedelen af vores liv. Vi lejer os så at sige alle sammen ind i tilværelsen. Den kontrol, mennekser har over deres liv, er på mange måder flygtig, og det synes vi, er meget spændende at arbejde med,« siger guitaristen Samuel Medina, når snakken falder på det gennemgående tema på debutpladen, der må siges at have været længe undervejs.

Mere end fire år skulle der gå, fra bandet første gang gjorde opmærksom på sig selv med EP’en Life Danced in the Flesh, og til Tenants blev sendt på gaden d. 16 februar. En plade, der tager fat på eksistentielle spørgsmål, og sætter mere end ét spørgsmålstegn ved livet.

»Albumtitlen, Tenants, er et billede på pladens tema. Det handler en grundstemning og det livsvilkår, det er for mange mennesker at være tenant, altså en lejer. Det er ukontrollerbart og forgængeligt. Mange af os er fremmedgjorte i vores egen tilværelse, forstået på den måde, at vi er underlagt en masse vilkår, vi ikke selv har indflydelse på,« siger forsanger Nicolai Noa.

Men selvom tankerne om livets vilkår kan virke store og tunge, lægger Magnolia Shoals vægt på, at de ikke forsøger at lave filosofi på emnet, og heller ikke kommer med en generel samfundskritik. Det handler for dem bare om at beskrive de vilkår, som langt de fleste mennesker på den ene eller anden måde er underlagt.

»Tenants står for det midlertidige og forgængelige i livet, men det er vigtigt at vise, at det også kan være positivt. Livet vil ikke nødvendigvis blive bedre af at tingene var anderledes,« siger Nicolai Noa.

At Magnolia Shoals er et band, der tager livet alvorligt, skinner da også igennem i al deres musik, og bandet er ofte blevet kaldt for nogle mørkemænd, der maler med den helt dystre pensel. En beskrivelse der på sin vis er rigtig, og så alligvel ikke, hvis man spørger bandet selv.

»Det er rigtigt nok, at det kan virke som dystert musik. Men det handler om at se det smukke i melankolien og dysterheden. Mørket kan sgu også være smukt. Det er tit melankoli og mørke, der får os til at tænke over de ting, der er større end os selv. Det vil jeg sige, er det, vi prøver at gøre,« siger bassist Thomas Halkier.

Tro, håb og kontraster

Dykker man lidt ned i Magnolia Shoals tekstunivers vil man opdage, at der både på flere af numrene på Tenants og på den fire år gamle EP befinder sig flere referencer til gud, kirke og religion. Mens det på EP’en blev konstateret, at ”With God you never win”, udtrykker teksten på “Mengele” ønsket om ”God takes care of all my daughters.”

»Alle har et eller andet sted en holdning til religion og gud, og det er et spændende område at arbejde med, da det på en måde tvinger lytteren til at tage stilling,« siger Thomas Halkier, der med det samme bliver bakket op af Samuel Medina.

»Vi er på ingen måde et kristent band, men vi kan rigtig godt lide at lege med kontraster og referencer. Gud repræsenterer håbet og det gode i mennesket, og derfor er det et godt billede at bruge på en stemning eller en situation. Kristian, vores trommeslager, er meget interesseret i religion og har tidligere studeret teologi, så derfor er det tit noget, vi snakker om, og det er helt naturligt for os at bruge gud og religion i vores tekster.«

Skønt referencerne til religion og gud ikke er et udtryk for at bandet dyrker det kristne eller religiøse, er der ingen tvivl om, at ordene har en vis betydning for dem. For selvom de ikke lægger nogen særlig religiøs betydning i ordene, er de brugbare i den til at sætte den helt rigtige scene.

»Vi efterlyser nok alle sammen det, som gud repræsenterer, nemlig meningen og håbet. Jo mere vi går op i materielle ting, jo mere gudsforladt bliver det hele tit og ofte. Man kan have en fed lejlighed og den fede pladespiller, og bilde sig ind at det er lykken, men hvor fanden er substansen egentlig henne?« siger Nicolai Noa.

Debutanter i en Spotify-verden

»Vi har lavet alt omkring pladen selv, pånær mixningen. Det har været en ekstremt lærerig process at gøre det hele selv. Vi fandt ud af, at det var den bedste måde for os at gøre det på, og vi synes helt sikkert, at det har været det værd, «fortæller Thomas Halkier.

Til trods for at de alle sammen indrømmer, at det undertiden har været frustrerende, at processen blev ved med at trække ud, er de fire bandmedlemmer ikke i tvivl om, at det har været ventetiden værd.

»Vi har flere gange slået os selv i hovedet over, at det tog så lang tid, men på den anden side har vi brugt tiden rigtig godt og gjort numrene bedre. Jeg er virkelig glad for, at vi ikke udgav den for et år siden, for det var bare ikke godt nok dengang. Selve temaet er helt sikkert også blevet klarere med tiden,« siger Nicolai Noa.

Udover den forventelige spænding omkring at albumdebutere, er Magnolia Shoals naturligt spændte på, hvordan temaet for pladen vil blive modtaget af publikum, i en tid hvor musik er blevet mere tilgængeligt end nogensinde før.

»Musik er blevet en vare, vi alle forbruger meget hurtigt. Det er jo ikke fordi, vi vil have, at folk skal sætte sig ned og analysere vores plade fra ende til anden, men jeg er da spændt på, om lytterne vil opfange det. Det er jo blevet lidt en Spotify-verden, hvor vi konstant zapper mellem forskellige numre og kunstnere,« siger Nicolai Noa, inden Samuel Medina hurtigt begynder at uddybe bandets tanker om det samlede værk.

»Jeg er meget spændt på, om folk stadig har tålmodighed til at høre en hel plade, og om de kan se sammenhængen og temaet. De fleste mennesker, også jeg selv, finder nye bands på Spotify, hvor man hører to-tre sange af et band, og ikke andet. Det er spændende, om man kan mase det her projekt ned i den meget smalle platform, som musikbranchen efterhånden er blevet.«

Leave a Reply