Koncerter

Roskilde Festival 2015: Dalhous, 02.07.15, Apollo

Dalhous’ dystre og mystiske ambient blev afbrudt efter 40 minutter, da en lampekonstruktion var ved at falde ned i hovedet på artisterne. At det udgjorde det spændingsmæssige højdepunkt, siger desværre det hele.

DalhousDer var ikke meget mere end 30 fremmødte foran scenen, da den skotske, elektroniske duo Dalhous indtog Apollo den solrige torsdag eftermiddag på Roskilde Festival. Resten af de tilstedeværende traskede frem og tilbage over pladsen på vej til andre steder og var tilsyneladende lige så lidt interesserede i, at koncerten startede, som de få fremmødte, siden duoen gik på uden det mindste tegn på applaus.

Med grynede synth- og støjflader og kvælende tyk bas, indledte Dalhous deres dystre og mystiske ambient. Med flydende overgange imellem numrene var musikken søvnigt udynamisk, og de differentierbare plateauer af lyd vækkede ikke meget interesse hos publikum.

20 minutter inde i koncerten fik musikken et mere konsistent rytmisk drive, der klædte musikken, men som på trods af de organiske beats og velklingende synthflader – der avlede distinkte associationer til Boards of Canada – aldrig rigtigt syntes at komme i gang. Man kunne have håbet på et lidt mere livligt livesæt, der kunne have vækket det sløve publikum.

Koncerten blev afbrudt efter 40 minutter, da en lampekonstruktion var ved at falde ned i hovedet på artisterne. At det udgjorde det spændingsmæssige højdepunkt, siger desværre det hele.

Den varme eftermiddags skinnende sol stod i stærk kontrast til Dalhous’ mørke electronica, der aldrig rigtigt gik klart igennem på Apollos anlæg; den mudrede bas overdøvede bestandigt de mange intrikate lag af støjflader og synthpads. Havde duoen fået lov at spille i Glorias mørklagte hule, kunne musikken muligvis være kommet til sin ret til den rette stemning.
★★☆☆☆☆

Deltag i debat