Koncerter

Kool Keith & Kutmasta Kurt, 31.07.15, Vanguard Festival, Frederiksberg

Skrevet af Niklas Kiær

Vanguard er skudt i gang for tredje år i træk. I år er der endnu mere fokus på hiphop på programmet, og fredagens første hiphop-navn var Kool Keith, der gav en noget underlig koncert.

Kool KeithSøndermarken er endnu engang stedet, hvor Danmark én gang om året får lov til at brække nakken, vende kasketten omvendt og gå helt ned i knæ med armene i vejret. Det “urbane” musikarrangement Vanguard Festival løber af stablen for tredje gang, og i år er der lavet en smule om på planerne. Hvor der tidligere har været en, mildest talt, forskelligartet åbningsdag og en decideret raplørdag, så er kortene blandet en smule i år. Samtidig er de helt skæve bookinger fjernet fra programmet. Nu er fokus primært på soul-, reggae- og rapkunstnere med historisk betydning for udviklingen af genren.

Programmet byder således på et par ægte 60’er-legender i Roy Ayers og Lee “Scratch” Perry, samt soulveteraner som The Blackbyrds og Lee Fields. Så er der også blevet set helt tilbage til de tidligste hiphop-udgivelser med Newcleus og en fælleskoncert mellem Sugarhill Gang og Grandmasta Flash & the Furious Five – en ren overflod af legendarisk tilstedeværelse. 90’er-rappens guldalder er også velrepræsenteret med M.O.P., Mobb Deep, Diggin in the Crates Crew, DJ Premier, Dead Prez og møgskæve Kool Keith. Kun Jay Electronica og danske Sivas og Benal står tilbage som bud på et mere nutidigt bud på hiphop.

Kool Keith & Kutmasta Kurt

Fredag åbnede til soulet velbehag, og man skulle ud på eftermiddagen, før der blev taget hul på hiphoppen. Til at åbne ballet havde festivalen skaffet den skizofrene fetichist Kool Keith og hans troværdige pladevender Kutmasta Kurt. Rapperen er siden sin debut i sluthalvfemserne blevet kendt som et af de skæveste navne i branchen og har, foruden Kool Keith-navnet, udgivet plader som Dr. Octagon, Dr. Doom, Mr. Nogatco og Keith Korg, siden han brød frem med The Ultramagnetic MCs i firserne. Der var således nok materiale at tage af for den rutinerede rapper, og koncerten bar præg af en vis ubeslutsomhed. Det startede ellers fremragende; publikum var tændte og klar til rap, Kutmasta Kurt gik på scenen og vendte ekstatisk plader med sit påklistrede Taleban-skæg og Kool Keiths hypeman fik udøvet crowd control på klassisk rap-manér.

Da Kool Keith endelig gik trådte op på Fat Cat Stage, blev det hurtigt tydeligt, at manden ikke på nogen måde er afdanket. På trods af manglende omtale, så er hans arbejdsmoral ikke aftaget, og han udgiver regelmæssigt plader. Han lod til at være i form, og det skæve flow var stadig en fornøjelse at høre live. Særligt klassikeren “Blue Flowers” og et par strategisk placerede freestyles midt i koncerten var ved at få teltet til at koge, og det var på trods af et par minutter med kun én fungerende højtaler (stor ros til festivalen for at løse problemet så hurtigt).

Men så var det som om, trioen havde set sig færdige med at imponere publikum. Den tidligere omtalte ubeslutsomhed viste sig i en række bizarre medleys, hvor der kun blev tid til omkvædene, og man ikke på nogen måde kom ind i det skæve univers. Det hjalp ikke, at Dr. Octagon og Kool Keith-universet er så forskellige, da man ikke kunne nå at omstille sig, før et nyt nummer blev påbegyndt. Som resultat heraf begyndte teltet lige så stille at lade armene falde ned langs siden, og en lille udvandring påbegyndte for dem, der hellere ville stille sulten eller skaffe sig en god plads til Bikstok ved Sun Ra-scenen.

Koncerten sluttede stærkt med “Blue Flowers” og “Sex Style”, der lidt mærkeligt blev spillet for anden gang som afsluttende for koncerten. Publikum virkede dog slemt tilfredse med beslutningen, og armene blev igen stukket i vejret. Den manglende genkendelighed ved de resterende numre viste sig som en lidt for stor modstander for Kool Keith, og måske burde en kunstner med et mere udbredt kendskab blandt publikum have åbnet festivalens rapprogram. Alt i alt en underlig koncert, hvor længere medleys ødelagde stemningen i en ellers god performance af rapperen.

★★★½☆☆

Deltag i debat