Koncerter

The Entrepreneurs, 10.11.18, Sorte Firkant Musikfestival, København

Foto: Mathias Kristensen

Med festivalens måske mest professionelle setup, indtog The Entrepreneurs Koncertkirken og forkælede publikum med en urpremiere på deres kommende album.

»Jeg bliver faktisk helt rørt,« lød reaktionen fra frontmand Mathias Bertelsen på publikums klapsalver, efter at have givet urpremiere på The Entreprenurs’ kommende album Noise & Romance, der udkommer i starten af det nye år. Det var i det hele taget en rutineret koncert med både god lyd og en velfungerende lysinstallation, der stod i kontrast til den lo-fi DIY-vibe, som præger mange andre koncerter på Sorte Firkant Musikfestival. Hele affæren emmede af overskud og ligeledes gjorde det fire mand store band, der leverede både hårdtslående noiserock og mere æstetiseret, melodiøs post-punk.

Det var tydeligvis et mere ambitiøst band, der trådte frem på den tilrøgede scene i Koncertkirken. De vil frem i verden, og vil uden tvivl komme det med nye numre som bl.a. “Joaquin” og “Heroine” – de to første singler fra Noise & Romance. Rødderne ligger stadig i noiserocken, men er blevet spædet op med en lidt mere romantisk melodiøsitet, som albumtitlen også indfanger. Selv i lysinstallationen skiftedes det blændende hvide lys ud med et sart lyserødt, når larmen i passager ikke var helt så gennemtrængende.

Der var vellyd hele vejen igennem, og allerbedst fungerede det, når guitarerne fik tæsk, og Bertelsens vokal var i den helt høje pitch, som man kender fra bl.a. Jonas Bjerre (Mew) og Malthe Fischer (Oh No Ono). Til forskel er Bertelsens bare lidt mere insisterende og kraftfuld.

Den intense koncertoplevelse fik dog et hak, da en 10 minutter lang, tranceagtig session satte ind, og publikum stod i flimrende, hvidt lys til lyden af The Entrepreneurs’ drone-agtige jam. Det blev bare en tand for langt, og som publikummer vidste man ikke helt, hvad man skulle stille op med sig selv. Flere satte sig også ned – enten foran scenen eller ude langs væggene, hvor der var opsat små caféborde.

Det var derfor en kæmpe forløsning, da sessionen endelig gled over i “Heroine”, og der igen var et forankringspunkt. Koncerten afsluttedes med den eksplosive “Joaquin”, der satte et fornemt punktum på en fremragende liveoplevelse, som fik skruet forventningerne i vejret forud for udgivelsen af Noise & Romance.

★★★★★☆

Foto: Mathias Kristensen

Om skribenten

Sofie Guldager Rafn

Redaktør for danske plader
sofie@undertoner.dk

Biografi:
Min far ynder at fortælle mig om dengang, jeg var lige ved at falde ud af trip-trap stolen, med havregrøden spruttende ud af munden, fordi jeg rokkede og grinte ustyrligt til tonerne af Nevermind. En lille anekdote, der i virkeligheden er mit musikalske udgangspunkt. Nu er CD'erne skiftet ud med streaming og vinyler, men glæden ved musikken er forblevet.

I dag har jeg har en forkærlighed for folk og indie-rock, men mit musikalske bibliotek rummer også alt fra hiphop til country.

Fem favoritalbums:
En liste, der nærmest er umulig at udarbejde, og som evigt er under forandring. Men albums jeg altid finder mig selv vende tilbage til er:
Bob Dylan: The Times They Are A-Changing
Joni Mitchell: Blue
The Radio Dept.: Clinging to a Scheme
Jens Lekman: When I Said I Wanted to Be Your Dog
Mew: Frengers

Skriv et svar

boeger