Koncerter

Modest m.fl, 08.03.2019, Tape, Aarhus

Foto: PR
Skrevet af Lasse Yde Hegnet

Modest leverede en sikker præstation på hjemmebanen i Aarhus, og viste flot overskud til at skrue op og ned for tempoet undervejs i deres sæt. Fremtiden ligger åben for de unge far-rockere.

Klokken havde passeret den sjove side af 23, da utålmodigheden blev for stor for et næsten fyldt Tape i Aarhus. »Modest! Modest! Modest! « begyndte råbene taktfast, så man ikke kunne være i tvivl om at, man ventede et band på hjemmebane. Det samme havde man i pauserne mellem de to opvarmningsbands kunne fornemme, hvordan Tape blev mere og mere fyldt, og alderskoefficienten støt steg som vi nærmede os Modests scenetid – her dukkede forældre, onkler og tanter op og kunne klukkende stå i baggrunden og hviske til hinanden »Det her er vist ikke vores segment«. Det havde de også ret i!

Det var med en klar følelse af hjemmebane og for folk i alle aldre over 16 i lokalet, at Modest indtog scenen og takkede for opbakningen med et solidt sæt, bestående af de fleste af bandets sange. Og lad det være sagt med det samme, bandet havde så godt styr på at skrue op og ned for intensiteten, at de kunne putte det stille “For the Better” (titelnummer på deres nyligt udgivne EP) ind midtvejs i sættet uden at miste intensitet. Dette skyldtes bl.a. sikre leveringer af hits som “Pride” og “Keep Your Cards” der fik selv forældre-generationen nede bagved til at rocke med hofter og ølflasker, mens de unge foran scenen fandt sig selv i hoppedansende ekstase.

Modest har den udfordring, at lytter man til dem med venstre øre, lyder de som The Smiths. Og lytter man til dem med højre øre, lyder de som The Cure.  Det betyder, at bandets lyd simpelthen lyder mere moden, end de selv er, og at man kan være i tvivl om originaliteten. Ikke desto mindre er der ikke nogen tvivl om, at når de fire gutter fyrer den af, så indtager deres lyd rummet med en helt anden selvfølgelighed end mange andre bands på samme udviklingstrin. Der var simpelthen kvalitetsforskel på aftenens hovednavn og opvarmningsgrupperne. Det er en kæmpe styrke for Modest, som også gjorde gårsdagens koncert særdeles lyttevenlig. Eneste lydmæssige klage er, at trommerne ind imellem druknede bandets guitarer. Et problem når Modest er bedst i modspillet mellem den sprinklende lead-guitar og den tungere rytme-guitar, der får lov til at ligge forrest i lydbilledet.

Hvad angår indlevelse leverede bassist og sanger Julius Lykke en dedikeret indsats midt på scenen. En indlevelse der ind imellem fik vokalen til at kamme over, og dermed afslørede en anden af Modests udfordringer. Her er der plads til lidt træning, før den tonemæssige spændvidde og bandets udstryksmuligheder bliver til mere end sammenligninger med The Smiths og The Cure.

Alt i alt en velspillet omgang fra hjemmebanefavoritterne. Det lover godt for fremtiden med større bagkatalog, større hits og større scener!

★★★★½☆

 

Opvarmning:

Graceless åbnede ballet for en lille, men dedikeret skare af lyttere. De viste gode takter udi opbyggelsen af riffs på deres to guitarer og bas. Særligt viste de god evne til at lade rundgangene få plads og tid til at gå i tomgang. Vokal og sangskrivningen trækker lidt ned. Med hensyn til deres dedikerede lytterskare, var de stadset ud i en grad, at man kunne blive i tvivl, om de kom for at se eller blive set. ¨

★★½☆☆☆

 

J Fen Hapens fra »3000 Helsingør« præsterede et nøk højere end Graceless. Sjællænderne havde et folket udtryk med violin, lysere guitartoner og mere sofistikeret sangskrivning med, uden at der blev givet efter på rocklyden, der buldrede som et ekko af torden efter hvert af bandets numre.

★★★½☆☆

Leave a Reply