The Lovekill spiller garagerock, også selv om de mangler det ellers så obligatoriske ’s’ i slutningen af navnet. The Lovekills debut-ep er blevet en lidt anonym og udvasket version af den belastede genre, men når The Lovekill er bedst, formår de alligevel glimtvist at lyde som en interessant blanding af Girls Against Boys og New York Dolls.
The Lovekill stammer fra Cleveland i Ohio, og siden deres debut i hjembyen for halvandet år siden har de fire bandmedlemmer allerede spillet opvarmningskoncerter for The Gossip, The Thermals og et par stykker til. Det er imponerende af et så nyt band, men når man hører denne ep, er det en smule uforståeligt, hvorfor The Lovekill har været udset til dette.
Bevares, The Lovekill kan da sagtens benytte deres instrumenter på en måde, der kan skabe lytteværdige elementer, men der er bare alt for langt mellem guldkornene. “Staccato” er sammen med “Karma and Stars” de mest interessante sange på udspil, men det er snarere på grund af resten af ep’ens niveau end disse sanges kvalitet.
Udspillets øvrige sange efterlader alle lytteren med en fornemmelse af, at The Lovekill ville have godt af at bruge lidt mere tid på deres sangskrivning. Sangenes positive elementer bliver simpelthen druknet i ualmindeligt meget guitar- og basfuzz. Lydbilledet grumses unødvendig meget til, og melodierne bliver meget svære at finde.
Når man læser nogle af de anmeldelser, denne EP har fået af blandt andet amerikanske musikmedier, må man undres. The Lovekills lyd er ikke revolutionerende eller rebelsk, som nogle anmeldere har ment. The Lovekill spiller en omgang garagerock, der i mine ører er en kende triviel. EP’en lider under tvivlsomme sange, der virker som en slags skabeloner i højere grad end færdige sange.
Hvis The Lovekill kunne sammensætte nogle flere sange, der som “Perfect Second Tay” glimtvis formår at kombinere nyt og gammelt med en fusion af Girls Against Boys, New York Dolls og The Jesus & Mary Chain, ville det kunne blive meget interessant. Indtil da må The Lovekill nøjes med en middelmådig karakter.