Fire år er gået, siden vi sidst skrev om americanabandet Blitzen Trapper. Anledningen var bandets sjette plade, American Goldwing, der bød på en musikalsk rejse rundt i den amerikanske rock-, folk- og countrymusik, som ifølge Undertoners Søren Jensen Lund er en rejse til fem U’er. Blitzen Trapper har efterfølgende udgivet sit syvende album med den sigende titel VII og et live-coveralbum af Neil Youngs Harvest. Det hedder selvfølgelig Live Harvest, og du kan her høre Portland-bandets version af “Heart of Gold”, mens du overvejer, om du vil høre Blitzen Trapper i Pumpehuset den 15. februar eller på Atlas i Aarhus den 16. februar.
Lørdag den 20. februar udkommer albummet Villa, som Nikolaj Nørlund har indspillet i samarbejde med Copenhagen Phil. Samme aften bliver Villa uropført af Nørlund og symfoniorkestret i Koncerthuset. Der er få billetter, så skynd dig, hvis du vil sikre dig en billet. Imens du køber den, kan du passende høre “Inden muren”, første single fra Nørlunds kommende ottende album i eget navn.
Orkestreret vellyd er ikke just kendetegnet for Zu. Der vil derimod være en larmende oplevelse i vente, hvis du tropper op på Loppen på Christiania onsdag den 24. februar for at høre den italienske instrumentaltrio. Zu har de seneste 15 år balanceret mellem støjrock og freejazz og samarbejdet med en lang række musikere med samme støjende og improviserende tilbøjeligheder som bl.a. Sonic Youth, Mike Patton og – selvfølgelig – Mats Gustafsson.
Trevor Powers bekendtgjorde først i denne måned, at han ikke vil udgive mere musik under navnet Youth Lagoon. Det blev i alt til tre plader, The Year of Hibernation fra 2011, Wondrous Bughouse fra 2013 og sidste års Savage Hills Ballroom. Powers afslutter heldigvis sit Youth Lagoon-projekt med en tour rundt i Europa. København er inkluderet på spilleplanen. Torsdag den 25. februar giver Youth Lagoon sin sidste koncert i Danmark, når han gæster Pumpehuset. Ventetiden kan du fordrive med at (gen)læse Undertoners interview med Trevor Powers i forbindelse med efterårets udsolgte koncert på Jazzhouse.
I 2003 modtog Undertoner en cd, hvis cover vores anmelder Martin Petersen beskrev som mere hjemmelavet end din mormors klejner. Musikken derimod var både fremragende og medrivende, så The Short Attention Span EP blev tildelt fem U’er. Manden bag musikken og måske også artworket var Johannes Gammelby, som dengang spillede i Strumm og nu var gået solo med et slackerpopprojekt med aggressive lyster ved navn I Am Bones. Året efter udkom endnu en demo, som vi her på sitet ikke var mindre begejstret for. De to demoer blev fulgt op af to plader med skiftende besætninger. Wrong Numbers Are Never Busy fra 2004 og The Greater Good fra 2007 blev begge udgivet på datidens toneangivende aarhusianske pladeselskab Morningside Records, der havde ligesindede bands som Figurines og My Friend George i sin stald. For syv år siden gav I Am Bones to eksklusive koncerter, som skulle sætte punktum for bandets eksistens. Nu gør de det igen. Ifølge Gammelby, der i dag står bag The Malpractice, denne gang for at dø rigtigt. I Am Bones spiller på Radar i Aarhus fredag den 26. februar og på Beta i København den 27. februar.
Du kan finde flere koncerter, vi anbefaler, i Undertoners koncertkalender.