Bag kunstnernavnet O/RIOH står den 26-årige nordjyde Rikke Østergård, der studerer sangskrivning på Det Jyske Musikkonservatorium, og har skrevet elektronisk musik siden 2010. Debut-ep’en Selling Out er tænkt som en visuel såvel som auditiv totaloplevelse i samarbejde med video-instruktøren Katrine Brocks, og planen er derfor at udgive musikvideoer til alle pladens fire numre. Indtil videre er både førstesinglen “I’ve Seen You Before” samt “Selling Out” blevet filmatiseret, og de er helt klart værd at se. Ved CPH:PIX blev “I’ve Seen You Before” da også belønnet med en flot andenplads i konkurrencen for bedste musikvideo.
På trods af titlen, så er det højest halvhjertet, at danske O/RIOH sælger ud på sin debut-ep. Det skulle lige være på det radiovenlige titelnummer, der lyder lidt som et MØ-nummer krydret med Giana Factorys kølige synthlyd. Nummeret er nok det mest konventionelt poppede på pladen og fungerer som en showcase for det uslebne hitpotentiale, som O/RIOH rummer. Lyden ligger helt i tråd med den store mængde af kvindelige electro-poppere, der har huseret på de fleste radiostationer de sidste par år. Det er absolut ikke skidt ment – tværtimod! ”Selling Out” emmer af potentiale og tyder på, at O/RIOH har en fremtid, nationalt såvel som internationalt. Rikke Østergård har en vokal der træder i karakter på nummeret, og hun formår på samme tid at lyde distanceret og inderligt længselsfuld. Det klæder den dansable produktion, som Troels Abrahamsen (VETO) står bag.
”I’ve Seen You Before” er fint, omend relativt harmløst produceret, med en minimalistisk opbygning, der starter stille ud med klaver og bobler, før det kulminerer med strygere og synthbas. Der er ikke så mange dikkedarer, men det virker. Vokalen har dog ikke samme glød og varme som på titelsangen, men føles sært elektronisk. En skam, for Rikke Østergård gemmer på en sangstemme, der sagtens kan tåle at stå på egne ben. Det samme går igen i endnu højere grad på pladens resterende numre, den rodede “You” og den tungt insisterende “So Wild”. Vokalen får på disse sange en lettere autotunet og nærmest robotagtig klang. Jeg kan ikke helt regne ud, om det er til gavn eller skam for pladens lyd, men det er i hvert fald påfaldende. På “You” har vokalen fået en ekko-effekt, der giver nummeret en klaustrofobisk karakter, som om det er sunget i en osteklokke.
Sammen med førnævnte “So Wild” peger “You” på, at O/RIOH ikke er bange for at bryde med konventionelle pop-arrangementer og kaste sig ud i lydmæssige eksperimenter. Resultatet er ikke utvetydigt vellykket, men legelysten er kærkommen. “So Wild” er med sine hypnotiserende tunge synthflader, der konstant ligger og truer bag vokalen, alt andet end pæn og poleret radiopop. Vokalen bruges aktivt som en del af lydbilledet, sådan som den loopes og forvrænges. Desværre opleves lydbilledet også lige lovligt rodet, og den bagvedliggende melodi drukner lidt i mængden af effekter.
Alt i alt er Selling Out en spændende debut, der dog aldrig får mig helt op af stolen. Det tyder på, at vi ikke har set det bedste fra O/RIOH endnu. Ep’en rummer et fortrinligt og dansevenligt synthpop-nummer (“Selling Out”), samt en bittersød electroballade (“I’ve Seen You Before”) og to ujævne lydeksperimenter (“You” og “So Wild”), der ikke brænder igennem på samme måde. Jeg glæder mig til at følge med i, hvordan O/RIOH fortsætter med at udvikle sig lydmæssigt, for det er et projekt, der endnu kan gå i mange retninger. Har vi at gøre med et nyt popfænomen a la Mø, eller vil vi se mere The Knife-inspirerede vokaleksperimenter?





