Interview

Jenny Wilson – træt af demokrati

Onsdag aften spillede den tidligere First Floor Power-frontkvinde Jenny Wilson i Vega. I dette interview fortæller hun, hvordan det har været at begynde at arbejde alene – og at dét bl.a. har inkluderet Missy Elliott.

Jenny Wilson var blot 13 år, da hun første gang var i Danmark med musikken for øje. Sammen med en flok veninder var hun taget til Roskilde Festival, som hun siden har besøgt en del gange. Senest stod hun ikke blandt publikum, men betragtede dem fra scenen, da hun som solist gæstede dette års festival. Teltet var godt fyldt op.

Og den endnu længere kø, da hun spillede på Loppen i København i foråret, vidnede om, at Jenny Wilson som soloartist er langt mere populær end hendes tidligere band First Floor Power.

Den aften måtte adskillige koncertgængere gå skuffede hjem, fordi spillestedet var fyldt. I denne uge gæstede Jenny Wilson så igen København til endnu en udsolgt koncert – denne gang i Vegas store sal.

“Jeg har slet ikke fattet, jeg er en stjerne,” griner den høje kvinde med Sveriges måske største smil. “Men det er da cool,” siger Jenny Wilson, som for nylig blev mor for anden gang. Hun har siden 1997 spillet i First Floor Power, men det var først, da hendes soloalbum Love and Youth udkom i 2005, hun for alvor blev populær. Og tilsyneladende er berømtheden sød, for Jenny Wilson har mere eller mindre permanent forladt First Floor Power, som udgav to album og nu arbejder på et tredje – uden Jenny Wilson. Men hun savner egentlig ikke at være med i et band.

“I First Floor Power var alting så demokratisk,” forklarer Jenny Wilson med tydeligt træt stemme omkring processerne i bandet. “Det betød ofte, man skulle gå på kompromis. Alene er det nemmere at være impulsiv og kontrollere outputtet selv.” Hun forklarer, at man også kan være mere respektløs over for materialet – for man har kun sine egne forventninger at skulle leve op til.

Hun fik første gang smag for at komponere alene, da hun lavede musik til en teaterforestilling i Stokholm i 2003. Men der skulle gå godt et år, før hun for alvor tog sig sammen til at begynde at tænke tanken om at indspille et helt soloalbum.

Under indspilningerne af Love and Youth hjalp Jenny Wilsons kæreste hende meget, når der var beslutninger, hun ikke følte, hun kunne tage selv. “Men vi er ikke en duo,” fastslår hun som svar på spørgsmålet om, hvor stor indflydelse kæresten egentlig har haft. “Jeg spurgte bare om råd om konkrete ting og fik hans svar.”
Hun er dog ærlig og smiler, mens hun forklarer, at hun ofte fulgte hans løsningsforslag. Men grænserne har Jenny Wilson selv sat hele vejen gennem de meget kaotiske indspilninger, hvor hun stort set skrev tekst og musik til alle numrene på én gang.

En anden grund til, at Jenny Wilson ville arbejde alene var, at hun begyndte at lytte til mere beregnende musik. I First Floor Power var inspirationskilderne folk som Yoko Ono, Will Oldham og Nick Drake. Solo er det mere typer som Missy Elliott og Michael Jackson – folk som har en mindre følsom tilgang til musikken. “Jeg har i det hele taget nok søgt noget mere konstrueret,” fortæller Jenny Wilson.

Det står dog ifølge hende ikke i kontrast til teksterne, som er personlige og handler om Jenny Wilsons egne følelser og opfattelse af verden. “Pladen SKULLE være personlig; et sted, jeg kunne bygge min egen verden,” siger hun. Og siden demokrati ikke virker til at være Jenny Wilsons stærke side lige nu, skal hun vel have lov til at regere i sin egen verden.

Deltag i debat