Plader

Angel Olsen: Burn Your Fire for No Witness

Skrevet af Alex Nørregaard

Der er sat mere strøm til på det seneste album fra den amerikanske singer/songwriter Angel Olsen. Burn Your Fire for No Witness er en stærk plade, der trods ujævnheder holder, fordi Olsen formår at sælge sig selv uden at give køb på noget.

Der er dage, hvor det at konfrontere ny musik kan være noget et problem fremfor en kærkommen udfordring. Overraskelserne ligger på lur, men finder aldrig vej, fordi man på en kold vinterdag måske allerhelst vil varme sig ved velkendte toner fra Bon Iver eller nyde den første forårssol i selskab med en sikker klassiker som eksempelvis Rumours fra Fleetwood Mac.

Men selv i løbet af sådanne dage er der heldigvis sårbare øjeblikke, og den amerikanske singer/songwriter Angel Olsen formår med albummet Burn Your Fire for No Witness at trænge igennem. Hvorfor? Tjo, måske fordi hun mestrer kunsten at sælge sig selv uden at give køb på noget.

Der er sat mere strøm til på en del af de nye skæringer, og et brud med stilen på de tidligere plader Half Way Home og Strange Cacti anes. Grundstammen er dog fortsat Olsens til tider klagende vokal, der ligger et sted mellem en Hope Sandovalsk sødme og en styrke ikke ulig den, man finder hos Chelsea Wolfe. Og så leverer Olsen ikke mindst en samling stærke tekster, der synes dybt personlige, men som det samtidig er muligt at finde sig selv i, jo mere man dykker ned i dem.

Burn Your Fire for No Witness indledes overbevisende med linjen »I quit my dreaming the moment that I found you / I started dancing just to be around you« på ”Unfucktheworld”. Der skæres på sin vis gennem de misforståelser, der i første omgang giver os kærligheden, mens en mærkværdig, men genkendelig hengivenhed undersøges på den nærmest punkrockede ”Forgiven/Forgotten”. Anmodningen i form af »Will you ever forgive me / A thousand times through / for loving you« klinger af frygten for ikke at kunne styre sine egne følelser. Gisp.

Det lider Angel Olsen i leveringen af sine sange dog heldigvis ikke af. Frygten vendes til en form for erkendelse af, at sådan er vi blot indrettet. Værsgo. Og det er, hvad enten sangene serveres med fuzz og energi eller mere klart og roligt. I sidstnævnte henseende stikker ”White Fire” noget ud, da der i nærved syv minutter lavmælt væves frem og tilbage over en sørgmodig guitarfigur. Mørket trænger sig faretruende tæt på, men Olsens vokal byder sig til som en skrøbelig flamme, man kan navigere efter.

Anderledes kraftfuldt er det på den indierockede ”Stars”, der ikke ligger så langt fra Chelsea Wolfe-nummeret ”The Waves Have Come”. De indledende guitarforløb bygger solidt op, mens Angel Olsen tekstmæssigt kredser om et nærmest barnligt ønske om at lukke øjnene og skrige alt væk. Der er ikke langt til følelsen af at sidde på et koldt badeværelsesgulv efter en åndssvag diskussion i parforholdet. Umuligt at bringe det hele ned på et niveau, hvor det er til at tale om, men i stedet blot »To scream the stars out of our universe / To scream at all back into nothingness / To scream the feeling ‘til there’s nothing left.« Igen anes lysten til at give sig hen og undlade at kontrollere sig selv. Bare gøre det.

Intensiteten på pladens første halvdel efterlader et stærkt indtryk, mens sidste halvdel ramler undervejs ind i den noget døsige trio ”Iota”, ”Dance Slow Decades” og ”Enemy”. Det fungerer dog på afslutningsnummeret ”Windows”, der minder om en nedbarberet udgave af den drømmende afslutning på The Antlers’ Burst Apart. I ønsket og den lette undren, »Won’t you open a window sometime / What’s so wrong with the light,« synes der desuden at være håb at spore.

Burn Your Fire for No Witness er samlet set en stærk plade, men selv efter en del gennemlytninger svinger den underligt frem og tilbage. Der er momenter, hvor min opmærksomhed er let til fals, men der er satme også steder, hvor skæringerne rammer de ømme punkter. Der, hvor det gør lidt ondt, men godt. Der, hvor der skæres gennem trangen til sikre toner. Der, hvor jeg tror på og føler med Angel Olsen. Uden at give køb på noget.

★★★★½☆

Deltag i debat