Plader

How To Dress Well: What Is This Heart?

Skrevet af Niklas Kiær

Tom Krell er for tredje gang tilbage som How To Dress Well på det nye album What Is This Heart? Udtalte ambitioner om et større gennembrud og om at lave pop på egne vilkår blandes med udkrængende tekster.

På trods af at have forført indie-fans med den forvrængede Love Remains og slået sit navn fast med den ambitiøse og dystre Total Loss, så er Tom Krell, under r&b-aliaset How To Dress Well, ikke tilfreds. Op til lanceringen af den nye plade What Is This Heart? erklærede Krell i interviews, hvordan han nu satsede mod et bredere gennembrud. Målet hed »pop, but not populist« og drømmen var en 1. plads på Billboard, men på egne vilkår. Der opstår altid en smule ængstelighed, når en velanmeldt indie-kunstner udmelder planer om at ville nå et større publikum, og spørgsmålet er, hvorledes How To Dress Well stadig fungerer under disse nye ambitioner.

Frygten for konformitet bliver gjort til skamme på åbningsnummeret “2 Years On (Shame Dream)”, der går direkte til et af de smerteligste forhold i Krells liv: hans to brødre med Aspergers syndrom. Nummeret udspiller sig, som titlen antyder, i en drøm han har haft. I drømmen kører han i en bil med sine forældre og to brødre. Beskrivelserne i teksten veksler mellem det konkrete og fysiske, der sker i bilen, og de store og abstrakte følelser, som særligt han og hans forældre sidder med. Erkendelsen af at brødrene aldrig får et normalt liv er hjerteskærende, og særligt mod slutningen mærker man tyngden, som Krell går rundt med i sætningerne: »That these loving hearts would always just burn on fire/Just no satisfaction, just these twisted hearts on fire«. Følelsen af uretfærdighed over brødrernes fælles skæbne får også Krell til at slutte nummeret med den kyniske erklæring: »There’s no design, no God/Just the future and my mother’s broken heart«.

Et af de elementer på nummeret, der er med til at få det til at virke så stærkt, er, at Krells stemme står næsten alene. På de to tidligere albums var den intensive brug af ekko og forvrængning med til at give en særlig atmosfære på numrene, men noget nyt opstår ved pludselig at lade den spinkle og sarte vokal stå tydeligere frem. Modsat tidligere plader, hvor man sad med en følelse af at være fanget i en smuk, men forfærdelig drømmeverden, så mærker man i højere grad Krells smerte og lykke som eksisterende og reel. En modig beslutning, der flytter historierne mere i fokus end tidligere, hvor teksterne ofte ikke kunne høres. Den mere fremtrædende vokal er en af de helt store ændringer, og det er et gennemgående træk på hele albummet, hvor effekterne kun sjældent, men effektivt, kommer ind og manipulerer.

En anden ny retning er ændringen i produktionerne. Lydbilledet på albummet er det klareste og mest lyse i samlingen af How To Dress Well-albums, og det virker til at være her, at de store pop-ambitioner kan mærkes klarest. Det giver en anden energi til projektet end tidligere, og flere af numrene på pladen får et næsten naivt og teen-poppet udtryk, som f.eks. “Very Best Friend” og særligt 80’er oden “Precious Love”. Men til forskel fra Justin Bieber, Taylor Swift m.fl., så kan man mærke Krells ærlighed skinne frem i hver sætning, selv når han i fuld falset synger »come be my precious, my precious love«. Som altid er der plads til de store følelser i Krells tekster, og risikoen for at virke banal og ‘corny’ virker ikke til at registrere sig hos sangeren, der i stedet formår at sige noget reelt om dét, så mange forsøger at ramme: Overgivelsen til kærligheden.

Det er dog i en af kontrasterne til den lysere lyd, at man finder et af pladens absolutte højdepunkter, den brutale single “Face Again”. Produktionsmæssigt stikker nummeret ud på pladen, idet det virker mere som de dystre mareridts-produktioner på Total Loss. En forvrænget korstemme følger Krell, mens tunge trommer og dyb bas udfolder sig omkring ham. Tekstuniverset er også blandt de mørkeste, som What Is This Heart? byder på. Gradvist mister Krell grebet om sit liv og sine følelser, en udvikling, der afspejles i et gradvist ændrende omkvæd. Fra en afstandstagen til sine omgivelser, der bevæger sig fra »Look me in my face again and tell me what you wanna see/I don’t think you know what’s best for me«, erkender han brugen for hjælp og synger i stedet »I really think you know what’s best for me/Yeah, I really think you know what’s best for me«.

Med What Is This Heart? har Krell som How To Dress Well udvidet sit repertoire og trioen af udgivne albums, må kategoriseres som værende blandt de bedste af nyere musikere i dag. På en måde kan trilogien af udgivne albums ses som en slags hjem-ud-hjem rejse. Fra en næsten insisterende håbefuld debuttitel Love Remains over i den totale opgivelse på Total Loss, så er Krell nu tilbage til udgangspunktet. Efter den totale nedtur, så undersøges hvert aspekt af følelseslivet med udgangspunktet i spørgsmålet What Is This Heart?. I denne søgen finder han jalousi, sorg, lyst, men også en tro på kærligheden, fremtiden og det helt særlige bånd, man har med det eller de mennesker man elsker.

Kompleksiteten på albummet gør, at man uge for uge opdager nye elementer i sange, man allerede elsker, og pludselig ser et lys i nogle af de mindre iøjefaldende numre. På trods af fremhævelsen af de to numre ovenfor, så står “See You Fall”, “Words I Don’t Remember” og “Pour Cyril” også blandt mine favoritter i 2014, og niveauet er overbevisende højt albummet igennem, både hvad angår sang, tekster og produktion.

★★★★★☆

Deltag i debat