Plader

Pedal Steel Transmission: The Angel of the Squared Universe

Skrevet af Søren McGuire

Pedal Steel Transmission rammer på deres tredje plade en fin, men til tider lidt for uengageret krydsning mellem indierock og americana.

Inden for indie-genren, såvel som i andre genrer, har vi i de seneste år været vidne til en markant stigning i antallet af crossovers mellem eksperimenterende rock og mere traditionsbundet americana. Der er sågar flere selskaber, der har specialiseret sig i denne art alternativ country. Tyske Glitterhouse og det stilskabende Chicago-label Thrill Jockey kan tilskrives en stor del af æren for, at indie-orkestre i stigende grad tager slideguitar, lapsteel og ørken-lyrik med sig i studiet.

Et af disse er amerikanske Pedal Steel Transmission, der på The Angel of the Squared Circle bevæger sig rundt i en eksperimenterende postrock/alt.country-hybrid, hvori der kan spores tydelige elementer af Calexico, Giant Sand og American Music Club. The Angel of the Squared Circle, der er Pedal Steel Transmissions tredje plade, byder skiftevis på energisk ørkenrock med halvlange, støjende guitarflader og et mere organisk folk-udtryk i retning af ovenstående navne. Det er også i den mere sangorienterede del af denne plade, man skal finde Pedal Steel Transmissions egentlige berettigelse. Gruppen er nemlig bedst, når de to sangere og sangskrivere Dan Schneider og Gary Pyskacek koncentrerer sig om et enkelt og mere traditionsfast lydbillede, og ikke når de syrer ud i brogede postrock-kompositioner og kantede temposkift, hvilket de desværre ofte gør.

Et par af pladens 11 sange kan betegnes som små melodiøse portioner americana, og her bliver det faktisk ret godt. Især når Pedal Steel Transmission spiller denne sandblæste americana, rammer de en tone, der på en og samme tid både er autentisk, nysgerrig og intelligent. “I Saved the Last High Style for You” er højtragende postfolk, og “Amy” er fornem og følelsesladet alt.country. Denne lille portion sange er stærke kompositioner, der med pæn succes viderefører ørkenrockens udvikling uden at virke plagierende eller ligegyldige – også selv om det er så som så med originaliteten.

Desværre bliver resten af The Angel of the Squared Circle en tand for eksperimenterende og søgende i sin lyd til, at albummet fæstner sig ordentligt ved lytningen. Det resulterer i, at man automatisk vil dvæle ved de få sange, hvor Dan Schneider og Gary Pyskacek for en kort stund glemmer guitarfeedback og postrock og derimod slipper af sted med at vise, at de kan spille vedkommende americana med gode melodier og stort nærvær.

★★★☆☆☆

Leave a Reply