Interview

Efterklang – hemmelighedsfuldt og ufærdigt

“Det, vi søgte, var nogle sange, vi kunne overraskes af, selv om vi havde arbejdet intensivt med dem i et halvt år.” Undertoner har fanget Rasmus Stolberg fra Efterklang og spurgt til tilblivelsen af bandets nye plade.

Den danske sekstet Efterklang har fået nydelige anmeldelser af debutalbummet Tripper, der er udsendt på det anerkendte engelske label Leaf. Politiken skrev om “en umiskendelig nordisk digternerve“, og mange anmeldere har haft travlt med at trække tråde til Sigur Rös. Undertoner har taget en snak med Efterklangs Rasmus Stolberg, som undrer sig over parallellerne.

“Det er paradoksalt, at vi de fleste steder bliver kategoriseret som electronica, men samtidig bliver sammenlignet med Sigur Ros, der ifølge min opfattelse ikke er særlig elektroniske. Men jeg har da ikke noget imod at blive sammenlignet med islandske acts, og jeg er da enig i, at vores musik er nordisk i sit stemningsbillede. ”

Rasmus Stolberg ser også ligheder mellem Efterklang og andre danske bands.
“Der er fællestræk i nogle af vores og Thomas Knaks programmeringer, og hvis du kobler Under Byen og Thomas Knak, kunne det godt ende med at lyde lidt som Efterklang. Vi synes, vi har fællestræk med Under Byens måde at skrive sange på og de stemninger, de formår at putte ind i deres musik. ”

En langsom proces
Det tog knap tre år fra dannelsen af Efterklang, til debut-EP’en Springer blev udgivet, og bandet komponerede og skrottede et væld af numre.
“Det, vi søgte, var nogle sange, vi kunne overaskes af, selv om vi havde arbejdet intensivt med dem i et halvt år. De skulle være hemmelighedsfulde og føles ufærdige.”

Numrene på Tripper har også taget tid.
“Vi arbejder meget længe, og numrene på Tripper har taget cirka seks måneder at gøre færdige. Vi arbejdede på alle numre samtidig.”

Tripper introducerer nye elementer i Efterklangs klangunivers såsom strygere og korarrangementer. Og begge dele fik indflydelse på numrene.
“Numrene er blevet til i løbet af indspilningsprocessen. Vi troede, de var forholdsvis færdige, da vi gik i studiet, men der skete ting og sager, når vi tilføjede blæserne, strygerne og korene.
Vi havde skrevet korarrangementer til grønlændertruppen MIK på forhånd, men de måtte løbende laves om for at passe til deres måde at synge på.
Vi i Efterklang anede praktisk talt intet om violiner eller celloer. Vores gæstemusikere kendte deres instrumenter og kunne derfor tilføje ting, vi ikke kunne have forudsagt, at vi var interesserede i at bruge.”

At numre tager nye, uventede retninger er ikke uvant for Efterklang.
“Numrene på Tripper er startet som skitser i studiet. Nogle gange skitser på 30 sekunder, andre gange større skitser med form. Vi vælger derefter de interessante skitser, som vi arbejder færdige i fællesskab. Ofte ville man ikke kunne koble skitsen og det færdige produkt sammen, hvis ikke man vidste, at de hørte sammen.”

Leave a Reply