Jeps, man kan komme langt, når man starter med at spille obsternasig punk. I januar udtrykte Undertoners anmelder stor begejstring for den odenseanske syrerockkvartet Causa Sui og deres selvbetitlede debutplade, men inden Causa Sui blev til Causa Sui, spillede tre af medlemmerne hardcore-punk under navnet Paragons of Virtue. Siden hen blev de noget mere kendte for at spille postrock i bandet Limp.
Men bare fordi man bliver spået en stor syrerock-fremtid i 2006 af Mojo Magazine, kan man jo godt holde gang i diverse soloprojekter. Og det klarer Jonas Munk alias Manual ganske udmærket. D. 15. maj udgiver han sit fjerde soloalbum, Bajamar (allerede nu kan det bestilles hos Darla) – et album, som mest af alt er en opfølger til ambient-albummet The North Shore, som Munk i 2003 lavede sammen med Limp- og Causa Sui-kollegaen Jess Kahr. Dermed befinder vi os i en lydverden, hvor alting er langstrakt og bevæger sig langsomt og nærmest umærkeligt.
En anden af bandkollegaerne, trommeslageren Jakob Skøtt, udgiver ligeledes d. 15. maj et soloalbum. Awakes er hans solodebut og bliver udgivet under navnet Syntaks. Som man allerede fik en fornemmelse af på albummet Golden Sun, som Manual og Syntaks lavede sammen, befinder Skøtt sig ikke milevidt fra den solvarme, drømmende lyd, som Manual har perfektioneret i løbet af de seneste år. Men de sparsomme glimt, Skøtt indtil nu har ladet omverdenen få af Syntaks-produktionen, har tydet på mere kantede trommeprogrammeringer og lidt mere ru lyde. Men hvordan Awakes er endt med at lyde, er ikke rigtig til at sige – den har i hvert fald været undervejs så længe, at lyden og stilen kan have nået at ændre sig mange gange undervejs.