Fra ep’en Now You Know til debutalbummet Yes har Oh No Ono gennemgået en forvandling. Det er nærliggende at tro, at bandets nye 80’er-prægede lyd skyldes, at pladen er produceret af Jesper Mortensen fra Junior Senior. Men det er kun en del af sandheden. (28.08.06)“Sparringspartner,” lyder det prompte og enstemmigt fra Malthe Fischer, Kristian Olsen og Kristoffer Rom fra Oh No Ono. Man kunne ellers nemt få den opfattelse, at Jesper Mortensen fra Junior Senior har haft stor indflydelse på Oh No Onos bemærkelsesværdige forvandling fra Now You Know-ep’ens hæsblæsende poppunk til den funky elektropop, der præger debutalbummet Yes. Men selv om Jesper Mortensen er krediteret som producer, er det altså ikke helt den rolle, han har haft:
“Hans opgave, som han også selv sagde fra starten af, var at samle en masse idéer til et samlet udtryk og prøve at få det bedste frem i os. Han havde ingen intentioner om at lave om på os,” forklarer Malthe Fischer.
Jesper Mortensen har altså hverken siddet bag mixerpulten og skruet på knapper – “for det kan han sgu ikke finde ud af” – eller leveret sine egne idéer. Før han overhovedet blev involveret i projektet, havde Oh No Ono indspillet demoerne til de sange, der er kommet med på den endelige plade. Mortensens opgave har derfor været at finde frem til den lyd, bandet ønskede at iklæde sangene.
![]() |
Foto: jint.dk |
Oh No Ono fandt nogle musikalske referencer, der passede til den lyd, de ville ramme, så Jesper Mortensen kunne høre, hvor de gerne ville hen. Og det har så været hans opgave at sortere i idéerne. Men kun som rådgiver, ikke som beslutningstager.
“Han har været supergod til at skære igennem og sige: ‘Det der virker på grund af dét og dét.’ Der har også været mange gange, hvor han har valgt en idé, som han syntes var rigtig, og så har vi taget noget andet. Det har været meget demokratisk,” fortæller Kristoffer Rom.
Ingen bevidst strategi
Oh No Onos pladeselskab, Morningside Records, har ikke råbt særlig højt op om, at Yes er produceret af en af dem fra Junior Senior. Jesper Mortensen har selv ønsket ikke at få ‘Junior’ tilføjet sit navn, men ellers mener de tre Oh No Ono-drenge ikke, der er tale om en bevidst strategi: De har hverken fremhævet eller undladt at nævne Jesper Mortensen. Men de er dog klar over, at folk kan få en forkert opfattelse af bandet på grund af den oplagte kobling til Junior Senior.
“Scenen i Danmark er så forholdsvis lille, at det meget hurtigt vil komme til at se ud, som om at først lavede Thomas Troelsen Junior Senior, og så lavede Junior Senior Oh No Ono. Det er bare ikke faktum. Men tingene er ikke store nok til, at der er en mangfoldighed,” siger Kristoffer Rom.
Den opfattelse kunne have været forstærket, hvis nummeret “Practical Money Skills for Life” havde udviklet sig, som det på et tidspunkt var meningen. Planen var nemlig at tilføje nummeret en rap-passage fra den anden halvdel af Junior Senior, Jeppe Breum Larsen.
“Det var før, vi overhovedet havde snakket med Jesper. Men vi fandt ud af, at det ikke passede ind alligevel, så det blev aldrig til noget”, fortæller Malthe Fischer.
Vi har aldrig villet være indierock
80’er-produktionen på Yes kommer sikkert bag på de fleste. Forskellen mellem debutpladen og den halvandet år gamle ep er stor, men det er der en grund til. Også én, der ikke handler om Fischers kærlighed til Talking Heads, Devo og David Bowies “Let’s Dance”. Produktionen på Now You Know er skrabet, men det var ikke med Oh No Onos gode vilje.
“Det har aldrig været vores hensigt at høre ind under indierock-kategorien eller være lofi. Men det var vi nødt til,” fortæller Malthe Fischer.
![]() |
Foto: Søren Malmose |
Kristoffer Rom forklarer hvorfor: “Med ep’en sad vi i vores egen stue og lavede det hele selv. Vi havde ikke noget særlig godt grej, og den lyd, vi ønskede, var vi simpelthen ikke dygtige nok til at lave. Selv om vi er glade for ep’en, ville den have lydt anderledes, hvis den var indspillet i et professionelt studie. Der er mange lydmæssige nødløsninger.”
Yes er – som den allerførste plade – indspillet i Thomas Troelsens nye studie, så Oh No Ono har haft noget nær optimale betingelser. Det har de udnyttet til at indspille nye versioner af “Ba Ba Baba Ba Ba Well Anyway” og “Am I Right?” samt skrive “Victim of the Modern Age” på grundlag af “Simon Says” – alle tre numre fra Now You Know. Versioner, som ifølge bandet “er til det bedre” og “harmonerer med resten af pladen”.
“Der skal nok være nogen, der har noget imod det”
Oh No Ono erkender, at lyden på Yes er lidt hen ad Junior Senior. Men de synes ikke, at lyden er overdrevent 80’er-agtig – ud over trommerne, pitchede lyde og ikke mindst slapbassen, som de er forberedte på at få kommentarer om.
“Slapbassen vil være svær at tygge for nogen. Det er virkelig let at fremhæve den slapbas og sige, man ikke kan lide det på grund af den. Hvis man ikke kan dét, er det, fordi man ikke har lyst,” mener Malthe Fischer.
Oh No Ono står så meget ved at anvende den forkætrede spilleteknik, at Kristoffer Rom proklamerer: “Vi reintroducerer slapbassen!” Godt nok med et grin, men tag ikke fejl, Oh No Ono er “utrolig seriøse”. Og kvintetten vil lave noget nyt og overraskende hver gang. Uanset om de kan spille det eller ej. Det må de så lære.
Derfor skal man heller ikke forvente, at Oh No Ono nu endegyldigt kan rubriceres. For det kan den næste plade meget vel vende op og ned på. “Principielt vil vi ikke holde fast i noget som helst. Jeg tror ikke, vi kommer til at lave en plade, der minder om den her,” siger Malthe Fischer.
Oh No Ono er sikre på, at Yes er en god plade. Men de er knap så sikre på, hvordan den vil blive modtaget af anmeldere og publikum.
“Med fare for at lyde arrogant synes jeg, at enhver anstændig musikjournalist burde kunne se kvaliteterne i vores musik. Uden nødvendigvis at kunne lide det. Der skal nok være nogen, der har noget imod det,” forudsiger Kristoffer Rom, der også er skeptisk, når det gælder, hvor meget pladen vil sælge: “Det er tvivlsomt i Danmark. Altså, det hele skal være så utrolig folkeligt, før det kommer til at slå an.”
Læs også Undertoners anmeldelser af:
Oh No Ono: Now You Know
Oh No Ono: Yes
Interview med Oh No Ono: ‘Vi skal gøre noget godt for bandet hver eneste dag’