
Vi investerer stadig i færre fysiske musikudgivelser, men ifølge musikforsker Rasmus Rex Pedersen er det ikke nødvendigvis problematisk for branchen. Den smalle musik har med streamingtjenesternes indtog nemlig fået langt bedre vilkår end tidligere.
Sidste torsdag udkom rapporten ”Musikselskaber 2012 – tal og perspektiver” fra musikselskabernes brancheorganisation IFPI. Den viser, at streaming-tjenesternes omsætning i Danmark blev næsten fordoblet sidste år, og at den samlede omsætning på de digitale platforme derfor nu for første gang overgår det fysiske salg.
Streaming udgjorde sidste år 25,7 procent af pladebranchens samlede omsætning og er dermed næsten oppe på de 28,4 procent, som de digitale downloads står for. Rasmus Rex Pedersen, der skriver ph.d. om musikere og digitale medier, giver især svenske Spotify, der er langt den største spiller på streaming-markedet, æren for den pludselige udvikling.
»Udviklingen har lighedstræk med den, vi har set de seneste år i Norge og Sverige, hvor de har været lidt tidligere ude med at lancere streaming-tjenester, der er åbne for alle,« forklarer forskeren. Og det bekræftes af IFPIs rapport, der viser, at omsætningen i den norske og svenske pladebranche steg med henholdsvis 7 og 14 procent sidste år. Og det kunne ifølge Rasmus Rex meget vel være en udvikling, vi allerede næste år vil se i Danmark, hvor branchens samlede omsætning i 2012 stadig faldt med 3 procent til 408 millioner kr.
Både kvalitet og kvantitet
Forskeren ser en lys fremtid for både pladeselskaber, musikere og forbrugere efter de digitale platformes indtog.
»Jeg tror faktisk, at det kan være en win-win-win-situation,« siger han og uddyber: »Pladeselskaberne har været grundkraften i at talentudvikle historisk set. Og hvis de får rettet op på deres forretning, er der også flere penge at investere i talentudvikling, hvilket vil komme kvaliteten af musikken til gode.«
Samtidig mener han, at den forsimplede udgivelsesproces på det digitale marked forbedrer bredden i udvalget af musik.
»I den gamle musikbranche var man interesseret i at udgive musik, som var relativt mainstream, fordi det var måden, man kunne ramme så bredt som muligt. Men den musik, som virkelig rammer folk dybt, ligger måske længere ude, og der er blevet plads til nicherne nu,« forklarer Rasmus Rex.
Men det er i følge forskeren også pludseligt blevet meget uoverskueligt med de mange valgmuligheder.
»Den sidste udmelding fra Spotify og Wimp er, at de har over 20 millioner numre i deres kataloger, og det er klart, at man som almindeligt menneske eller specialist ikke har nogen som helst chance for at overskue hele dette marked. Men der er stadig nogle af de gamle mekanismer på spil, såsom at få anbefalet ting gennem aviser, blogs, specialiserede musikmagasiner eller gennem venner på Facebook.«
Samtidigt understreger han, at streaming-tjenesterne gennem for eksempel apps, algoritmer og redaktioner arbejder meget hårdt på at gøre deres musikudbud mere overskueligt og personligt.
Cd-hylden som monument
Det er ikke kun mængden af musik, men også formaternes håndgribelighed, der spiller ind i vores forhold til den musik, vi hører, mener Rasmus Rex.
»Der forsvinder noget, når vi ikke længere er i fysisk kontakt med mediet. Men jeg tror bare, det har smittet af på måden, vi så har fysisk kontakt med vores afspillere. I stedet for at føle en glæde eller værdi ved at have en cd eller lp i hånden, er det nu det at investere i en lækker afspiller og et par gode høretelefoner,« siger han og fortsætter:
»Digitaliseringen fjerner også det, at man kan have cd-hylden stående som det her monument over ens musikalske dannelse hjemme i dagligstuen. Men nu kan vi jo bruge vores Facebook-profiler til at vise de ting frem i stedet for.«
Fremgangen for streaming og downloads betyder dog ikke, at de fysiske formater er lige ved at uddø. Rapporten viser, at omsætningen ved cd-salg ganske vist faldt fra 58,2 til 43,6 procent af markedet i 2012, men samtidig steg salget af lp’er til nu at repræsentere over en procent af den samlede omsætning. Der er altså tale om flere forskellige markeder ifølge Rasmus Rex.
Han understreger også, at det i sidste ende er musikforbrugerne selv, der er skyld i de digitale mediers overtag.
»Forbrugerne har rykket på, at de ville have musikken nemt tilgængeligt og til en overskuelig pris, og så har branchen så omstillet deres forretningsmodeller til at matche det. Streaming er baseret på, at forbrugerne i mindre grad betaler for den egentlige musik, de lytter til, men i højere grad for den service, at de nemt og bekvemt kan komme til den,« forklarer forskeren.