Kings of Conveniences debutalbum fra 2001 hedder Quiet Is the New Loud. Dengang virkede det måske bare som en sød titel til en stille plade, men det viste sig hurtigt at blive en rød tråd gennem den norske duos fremtidige karriere. Her bliver det underspillede og nedtonede stædigt prioriteret frem for drama og store armbevægelser.
Det er unægteligt rart at lytte til, men har måske også været grunden til, at jeg i lang tid har betragtet musikken lidt som muzak – en behagelig baggrundstone, der kunne farve morgenerne sommergule og cafélatte-hyggelige. Men den forestilling må siges at være blevet gjort grundigt til skamme efter folkpopduoens lørdagsbesøg på NorthSide Festival.
Festivalen havde ellers gjort sit for, at Erlend Øye (som vi også kender fra The Whitest Boy Alive) og Eirik Glambek Bøe, der tilsammen udgør Kings of Convenience, fik kamp til stregen. Programmet var nemlig lagt sådan, at der stadig var gang i musikken i teltet ved siden af, da nordmændene gik på. Så med en pumpende bas som sidemand måtte de begynde koncerten og forsøge at snige sig ind i pauserne mellem naboteltets numre.
Der gik heldigvis ikke længe før bassen døde ud og efterlod luftrummet åbent for den stille duo. Og heldigvis. For de mennesker, vi mødte på scenen, var ikke blot sympatiske skjalde, der kunne klimpre hyggeligt på guitar. Det var Simon & Garfunkel goes 2013. Det var dygtige og veloplagte mennesker, der med en utrolig jordbundenhed snog sig igennem et repertoire af sprøde folkpopsange med både kant og varme. Og så var guitaren velsignet med en lydindstilling, der gjorde det muligt at høre hver eneste anslag og hvert eneste knips skarpt og præcist.
Man kunne frygte, at en koncert som denne ville gå til i siddende chill for tømmermændsramte festivalfolk, men det undgik Kings of Convenience elegant ved at give mange af numrene et lille skud ekstra tempo. For eksempel var singlen ”Misread”, fra Riot on an Empty Street (2004), dejligt upbeat. Og i sidste del af koncerten blev scenen endda yderligere fyldt op med et velspillende band, der blandt andet gav liv til den søde ”Boat Behind”.
Der var call-response, dans på scenen, mundtlig trumpetsolo udført af Erlend Øye, og det var svært at undgå at vende mundvigene opad over, at så mange mennesker kan samles om noget så simpelt og usensationelt, som en hyggelig folkduo fra Bergen. Og ja, musikken er da temmelig uskadelig og svær at have noget imod – men live gjorde de to nordmænd alt, hvad de kunne for at bringe liv i hyggen. Og det lykkedes. Hvis udtrykket ‘good times’ kunne materialisere sig i et glimt fra virkelighedens verden, kunne det passende være som lørdagens NorthSide-koncert med Kings of Convenience.





