Plader

M-Cnatet: Om nogen

Skrevet af Esben Rasmussen

M-Cnatets debutalbum er, hvis ikke en milepæl, så i hvert fald et intelligent og veludført værk i den dansksprogede raphistorie. Kværn og Trzepacz leverer skarpe rim en masse i ’stilen fra way back.’

Hiphopduoen M-Cnatet er ikke blot gode rimsmede. De har også et godt greb om de stramme beats, akustiske samples og interessante kompositioner. På de bedste numre er de forrygende, og selv når de er dårligst, er de gode – debutalbummet Om nogen er et fremragende dansksproget rapalbum, der fortjener både ros og opmærksomhed.

Den snøvlende “Af hjertet tak” åbner ballet med tilbagelænet akustisk bas og jazzede melodier og er det første nummer i den perlerække af gode numre, de fem første reelle tracks udgør. “1 pen og 1 blok”, “Den forbudte by”, “Rejsen til Utopia” og højdepunktet “Den kreative klasse” er det bedste danske hiphop, undertegnede har lagt øre til, siden Malk De Koijn for snart otte år siden sendte Sneglzilla på gaden. Både produktionerne og ordene er skåret med næsten kirurgisk præcision – her er absolut ingen unødvendige samples. Hele instrumenteringen, der varierer fra udflydende synthlinjer til sprøde kantslag over næsten breakbeat-lignende percussionspor, understøtter Kværn og Trepacs gode flow og intelligente rim.

I ”1 Pen og 1 Blok” forlyder det, at »vi lægger lortet federe og bedre / men selvom vi’ the shit / så er der ingen, der ved, hvad vi hedder […] vi ender sikkert med at hænge på bænken / med en bajer i hånden og ingen lighter til bongen / mens jeg forklarer jer, hvad rap drejer sig om.« Hvis det er den fremtid, de to rappere går i møde, så er det os – vi, der endnu ikke værdsætter deres evner – der går glip af noget, for det er både medrivende og intellektuelt særdeles tilfredstillende at lytte til de lyriske og soniske eskapader.

Af ren begejstring burde jeg egentlig citere hele førstesinglen ”Den kreative klasse”, men vil nøjes med det følgende og samtidig stærkt opfordre alle til at lytte til denne herligt præcist formulerede tour de force i barberbladsskarpe rim. »Først tager vi Manhattan / så tager vi Berlin« – så er den intertekstuelle stil ligesom også lagt! Musikalsk ligger M-Cnatet tæt på flere af artisterne fra vestkystselskabet Anticons artister, og især klinger rapperen Brendan Whitney a.k.a Alias igennem på de kompositorisk mere udsvævende numre. Så jeg går stærkt ud fra, at det er den danske navnebror, de to MC’s hentyder til, når de siger »men selvom slaget er tabt / så er håbet intakt / når selv Alias kan få en pladekontrakt.«

Duoen er klart bedst på de lidt hurtigere numre, hvor deres vokale evner folder sig helt ud. Pladen strander en smule i midten, hvor langsommere numre, der både er lidt for introverte og måske endda en smule for melodiske, trækker noget af den næsten ekstatiske energi, der præger de første seks-syv numre, ud. Jeg kan decideret ikke lide ”Under himlen i din opgang”, hvor Rasmus Nøhr yder et bidrag, der ikke rigtig vil eller kan noget.

Heldigvis løfter ”Gøglerne på gadehjørnet” niveauet igen, hvor klassiske fløjte-samples vækker mindelser om Stoupe the Enemy of Mankind, og som en måske bevidst kommentar til netop denne inspiration forlyder det: »Jeg er ikke særlig gangsta / men jeg regner stadig med at skabe mig et navn / når jeg skyder en panser.« Det er alt i alt et helt forrygende nummer.

Om nogen er et sjældent set stærkt dansksproget album, og dets ironisk velformulerede lyrik er ikke set bedre siden Langestrands-drengene udsendte plader. Som det med netop et Sneglzilla-sample passende forklares mod slutningen: »Det’ stilen fra way back!« – ja, tilsyneladende! Herfra i hvert fald en næsten uforbeholden ros til de to bonghoveder Steffen Trzepacz og Christian Kværn.

★★★★½☆

3 kommentarer

  • øh lige for at tilføje, at det altså er den danske artist Alias og ikke ham fra anticon de snakker om og Natet er flere niveauer over malk de koijn, der knap kan betegnes som rapppere og som egentligt bare er overvurderede, for som du selv siger, hvis natet ender på en bænk med ingen lighter til bongen, så er det folks skyld da de er for blanke til at fatte god rap og Malk de koijn var bestemt ikke og er ikke gode rappere.

  • @peter

    anmelderen skriver jo netop også, at han går ud fra at de mener Alias danske navnebror?

    fed anmeldelse af et endnu federe album!

Deltag i debat