Nyheder

Bretschneider vs. Kanding – elektronisk og klassisk musik med visuals i weltklasse

Der er både noget for ører og øjne, når den tyske visuals-kunstner Lillevan skal skabe billeder til mødet mellem elektronisk og klassisk – mellem Frank Bretschneider og Ejnar Kanding.

Lillevan, der er fast medlem af Rechenzentrum, er kendt for at lave visuals og musikvideoer til store navne inden for den elektroniske musik som Fennesz, SchneiderTM og Pole. Og det er musik i samme boldgade, han kaster sine visuals til, når Frank Bretschneider, måske mest kendt for at være medgrundlægger af selskabet Raster-Noton, møder den danske, klassiske komponist Ejnar Kanding og hans ensemble Contemporánea, der specialiserer sig i at komponere musik til akustiske instrumenters interaktion med computerens mange tonale muligheder. Det sker i Lille Vega den 28. februar. Det bliver således en aften med et musikalsk mix af micro minimalism, glitch og klassisk musik. Både simpelt og ganske komplekst.

Aftenens koncert i Vega er samtidig releasefest for de to komponisters samarbejde, der resulterer i albummet Auxiliary Blue, som samler tre fælles værker fra de sidste fem år. Albummet udkommer på det danske selskab Dacapo Records.

Programmet for aftenen ser således ud:

Første sæt:
A different Kind of Tension (2012), percussion
Difficult shapes & Passive Rhythms (2007), a Bretschneider remix of the orchestra work Vergeuder der Schmerzen by Kanding
Auxiliary Blue (2008), ensemble Contemporánea

Andet sæt:
Frank Bretschneider: Klippschwungen (2012)

Deltag i debat