Plader

Jonas Bjerre: Songs and Music from the Movie Skyscraper

Skrevet af Camilla Grausen

Jonas Bjerre har taget en lille Mew-pause og skabt et let, drømmende soundtrack til Rune Schjøtts debutfilm. Musikken kan dog også stå alene og er en fin solodebut for Bjerre.

Som forsanger og kreativ tredjedel i Mew har Jonas Bjerre ellers nok at se til. Men nu albumdebuterer han også som solokunstner. Det sker med soundtracket til den kommende danske film “Skyskraber” – et soundtrack, som Jonas Bjerre har skrevet, indspillet og produceret egenhændigt. Og det er han sluppet yderst hæderligt fra.

Songs and Music from the Movie Skyscraper fungerer som et soundtrack lavet af én kunstner gør, når det er godt: Det er selvstændige numre, der kan stå alene som drømmende, alternative popsange – som singleforløberen ”Kids Don’t Fight”, men også korte, instrumentale numre, der blot sætter en stemning, og man let kan forestille sig ledsage de levende billeder, som de fine små værker ”In a Small Town” og ”Picking Up All the Oranges”.

Det er Jonas Bjerres ven Rune Schjøtt, der er instruktør på filmen “Skyskraber”. Det er hans debutfilm, og den omhandler den 17-årige, drømmende Jon, der bor i en lille dansk by, hvor alle beboere mener, han er en ulykkesfugl. Hans liv tager en uventet drejning, da en smuk, blind pige beder ham tage hendes mødom. Schjøtt spurgte tidligt i processen Bjerre om han ville lave musik til filmen – musik, der skulle indgå meget aktivt i filmen og have en væsentlig rolle hele vejen igennem, hvorfor instruktøren og musikeren undervejs i både filmens og soundtrackets proces har arbejdet tæt sammen.

“Skyskraber” har først premiere den 15. september, så af gode grunde er der nok ikke mange, der har set den endnu. Men musikken burde jo også kunne stå alene: Og det kan den bestemt. Jonas Bjerres lyse, næsten falsetagtige vokal står centralt på albummet, men også klaveret – som f.eks. på det korte, stemningsskabende åbningsnummer ”Colours” – og et relativt enkelt lydbillede er kendetegnende. Man kan sagtens høre, at soundtracket er lavet af ‘ham fra Mew’. Det skyldes selvfølgelig især vokalen, men også den gode fornemmelse for abstrakte popmelodier, og f.eks. er rytmeskiftet hen mod slutningen af ”Waste It” Mew classic. Men samtidig ville man heller ikke forveksle albummet med et decideret Mew-album. Det er lysere og lettere end Mew.

Jeg kunne forestille mig, at Bjerres fine kompositioner understøtter hovedpersonens drømmende figur, tilføjer filmen en uskyld og giver en virkelighedsflugt på lette og smukke popkompositioner væk fra en ensom og sur hverdag. Mange af numrene handler om drømme, ikke kun ”Jon’s Window Pane Daydream” og ”Like Something Out of a Dream”, men også et af albummet højdepunkter, ”A Cloud in My Brain”, der har mere tempo og rytme end gennemsnittet af soundtrackets numre. Bjerre synger: »With your head in the clouds nobody hurts you« – den drømmende tilstand kan føles som et helle, men kan også true med at blive isolerende: »With your head in the clouds nobody wants you / No one’s wasting their time caring about you.«

Jonas Bjerres solodebut i form af dette soundtrack er en rigtig fin udgivelse. Af og til kan det grænse til det lidt for søde og måske lidt anonyme, men samlet set fungerer albummet. Det gælder både på de instrumentale, korte numre og på de mere selvstændige lyse, drømmepopsange, hvor især ”A Cloud in My Brain” og ”Kids Don’t Fight” er værd at fremhæve. Uanset hvordan “Skyskraber” så er, og om man overhovedet får den set, så kan Jonas Bjerres album stå alene og give en lys, sødmefuld og stemningsskabende lytteoplevelse mange gange fremover.

★★★★½☆

1 kommentar

  • […] Undertoner: “musikken burde jo også kunne stå alene: Og det kan den bestemt. Jonas Bjerres lyse, næsten falsetagtige vokal står centralt på albummet, men også klaveret (…) Jonas Bjerres solodebut i form af dette soundtrack er en rigtig fin udgivelse. Af og til kan det grænse til det lidt for søde og måske lidt anonyme, men samlet set fungerer albummet. Det gælder både på de instrumentale, korte numre og på de mere selvstændige lyse, drømmepopsange” […]

Leave a Reply