Plader

Bowerbirds: The Clearing

Skrevet af Durita Dybczak

De tre fugle fra North Carolina opfordrer til at smide fodtøjet og sætte sig ned ved bålet, hvor de med skønne melodier fortæller historier om naturen, kærlighed, modløshed og filosoferer over livet. Tag med på en malerisk rejse over USA’s midtvests kornmarker og skove.

Trioen med parret Phil Moore og Beth Tacular i front præsenterer nu efterfølgeren til Upper Air (2009) og Hymns for a Dark Horse (2007). The Clearing bærer præg af, at processen med bandets tredje album har været en anden end med de to forrige, og at midlerne har været lidt flere i denne omgang.

Lyden er blevet fyldigere og mere storladen, uden dog at nærme sig det pompøse, i forhold til den skrabede spillemandsstil, som Bowerbirds ellers er kendt for. Orkestreringen er mindre akustisk og folk-præget med færre harmonikaer og tamburiner. I stedet er der blevet skruet op for velproducerede el-guitarer og lydmaskiner, der bevæger sig lidt væk fra folkgenren og mere over i pop/rock. Selvom udtrykket har fået slebet nogle kanter hist og her, kan du stadig kende fortællerstilen og de harmoniske korstemmer, der lokker dig med på eventyr.

The Clearing fortæller historier fra parrets hjemstat, North Carolina. “In the Yard” er et af to numre med Tacular på lead-vokal, og det har ligesom resten af albummet en gennemgående organisk følelse. Vi kommer med på tur i en drømmehave, hvor egern leger, du får rød jord under neglene, og brombær bliver plukket i bare tæer.

Naturen har en helt særlig plads i bandets hjerter, og den er gennemgående i teksterne såvel som musikken, der har en naturlig fremdrift især via de fremtrædende, dybe trommer og varierende basgange, der minder om skiftende vinde og piblende bække. For eksempel skaber “Walk the Furrows” en stemning af at være ude i naturen, mens “Brave World” med sin intro med hvallignende lyde er i direkte dialog med verden: »Oh brave world, how have you changed? I’m still unsure.«

Bowerbirds har skabt et mere eller mindre helstøbt album, der drager lytteren med ind i deres univers. Der er rigeligt med historier at fortælle, og de formår at fastholde opmærksomheden det meste af vejen. Desværre virker nummeret “Hush” meget gentagende med en lidt malplaceret el-guitar i bedste Santana-stil. Med den nærmest salmeagtige “Overcome With Light” derimod er bandet tilbage til den gamle akustiske stil, der egner sig godt til aftener rundt om bålet med guitaren, men stikker lidt ud i forhold til resten af albummet.

Efter at have været med rundt på en rejse gennem idyl og kaos efterlades lytteren med det sidste nummer med en ro og en tilskyndelse om at nyde nuet, mens Bowerbirds de sidste to minutter lader lytteren hænge med lyden af en langsomt uddøende triangel. Alt er godt.

★★★★☆☆

Lyt til “Tuck the Darkness In”:
[audio:http://www.scjag.com/mp3/do/tuckthedarknessin.mp3]

Lyt til “In the Yard”:
[audio:http://www.scjag.com/mp3/do/intheyard.mp3]

Leave a Reply