Sparkling er en københavnsk electrorock-duo, og Waiting for an Accident er Carsten Bentzen (vokal) og Jens Christian Madsens (keys, efx., programmering) debut. Til debuten, der bliver udgivet på selskabet Glorious Records, som blandt andet har Moi Caprice og Wynona i folden, har de herrer Bentzen og Madsen fået hjælp fra Bjørn Fjæstad fra Baal og sangerinden Susi Hyldgaard.
Efter debutkoncerten til Spot 08 i Århus i 2002 blev Sparkling valgt som opvarmningsband på Baals turné. Det konkrete udbytte af strabadserne blev en spirende fanskare, og i foråret 2003 fik gruppen således deres første “radiohit,” da “As Time Goes By” røg i rotation på P3. På nuværende tidspunkt er førstesinglen fra Waiting for an Accident, “Could It Be Love?” blevet playlistet af P3.
Førstesinglen, der åbner albummet, slår allerede fra starten en dyster og mørk tone an. Den sælsomme og dragende åbner gentager spørgsmålet »Could it be love?« i en inderlig og dybfølt tone, til man til sidst kan fornemme forelskelsens tvivl helt ind under huden. Lige præcis i åbningsnummeret undgår Sparkling den sygdom, der ellers dominerer udspillet: Deres Depeche Mode-inspirerede elektroniske beats bliver ofte underligt tempoudtrækkende og kedelige – og langt fra den sprudlende og underspillede oplevelse, som Martin L. Gore har skabt med Depeche Mode gennem mere end 20 år.
Sparkling lægger sig i deres grundtone og musikstil meget tæt op ad Depeche Mode og sen Massive Attack. Man fristes næsten til at påklæbe Sparkling mærkatet ’plagiat’, og har man allerede blot et par Depeche Mode plader og Massive Attacks Mezzanine, vil man ikke finde noget på Waiting for an Accident, man ikke kunne undvære.
Det skulle da lige være dén ene sang, der gør, at Sparkling undgår stemplingen som ‘kopiband’, den fabelagtige duet mellem Carsten Bentzen og Susi Hyldgaard “Stay for a While”. Sangen, der umiddelbart trækker tankerne i retning af Robert del Najas sammarbejde med Sinead O’Connor på Massive Attacks 100th Window fra 2003, starter op med en sprød og dyb bastone og bygger lige så stille op til en inderlig og skærende duet. Hvor Sinead O’Connors stemme i samspil med Massive Attacks krævende produktion viste sig for tynd og svag, folder Susi Hyldgaards stemme sig ud og indfanger lytteren og efterlader denne i en tilstand af fascination og lamslåethed.
Waiting for an Accident har dog desværre i alt ikke ret meget at byde på. Carsten Bentzens vokal og Jens Christian Madsens produktion er simpelthen for ordinær og kedelig. Sparkling er milevidt fra at nå de musikalske højder, hvor deres klare idoler befinder sig. “Stay for a While” er en fantastisk sang, og hvis Sparkling havde leveret 10 sange med denne kvalitet, havde denne debut været et godt bud på årets bedste. Desværre er det kun i “Stay for a While”, at Sparkling får det hele til at gå op i en større helhed. “Take Life” og “Could It Be Love?” er to jævne sange, og de sidste syv sange er desværre bare overflødige.





