Artikler

Roskilde Festival 2010 – konservativt landsmøde

Tillykke med jubilæet, du gamle, men selvom du forsøger at holde dig ung, kan man godt mærke, at gigtpillerne får dig til at gå lidt mere forsigtigt.

Roskilde, gamle dreng. 40 år. Det er sgu da imponerende. Hvordan pokker blev du så gammel? Man kan nu ikke se det på dig. Du ser jo strålende ud, og du holder dig ung med de unge. Blandt dine 75.000 gæster er der i hvert fald mange, som er væsentlig yngre end dig.

Men man kan mærke alderen på dig. Du er blevet mere magelig og lader dine gæster brede sig over store områder med konceptuelle lejre, så det bliver svært for alle dine gæster at finde plads ved festbordet. Stående buffet er altså hårdt, når nu dine fester varer en uge. Og du er endda selv med til at opfordre til overdådigheden gennem Orange Press, hvor du kårer de bedste lejre, som så får gratis adgang til din næste fest. Jo, jo, vi skal da have det sjovt, men vi skal også alle være her. Vi har jo trods alt betalt for at komme ind til din fest.

Damon Albarn og Bobby Womack skabte hyggemorfar-stemning på Orange Scene. Foto: Christian Hjorth.

Man plejer at sige, at de fleste som unge stemmer til venstre for midten, men som alderen stiger, bliver krydset sat længere mod højre, og dér kan man godt mærke din højere alder. Fair nok, at du ikke giver fri bar. Det ville jeg heller ikke have råd til, hvis jeg inviterede 75.000 og mere til, men det er altså strengt, at du så i det mindste ikke vil lade os tage vores egne drikkevarer med. Helt ærligt, du burde snakke lidt mere med de unge mennesker, du inviterer i hobetal. De har altså ikke en voldsom stor indkomst, og dine barpriser tilsvarer jo en almindelig københavnsk natklub. Der er ikke meget studenterbar over det. Så virker det nærmest komisk, når en af de fyre, der hjælper dig med at arrangere festen, Henrik Bondo Nielsen, sikkerhedsansvarlig og medlem af festivalens ledelse, i torsdagens Orange Press, s. 6, udtaler, at I ikke vil forbyde flag på festivalen ligesom Reading og Leeds »for vi bryder os generelt ikke om at gå rundt og forbyde alt muligt her på Roskilde«. Nu må I lige snakke sammen og blive enige, ikke?

Fjern nu det forbud. Vi ved godt, du sender al den overskydende pant fra festen til nogle trængende. Du er sød, hvilket vel også forklarer, at det nu er tredje år i træk med strålende solskin. Vi vil gerne være med til at støtte de gode formål, men det gør vi jo allerede, når vi betaler billetten til din velgørenhedsmiddag, hvor vi gudsketakoglov er fri for at bære smoking og gallakjole. Lad os nu selv bestemme, hvor meget mere vi vil spytte i kassen.

Nå, det var det praktiske. Lad os se lidt nærmere på selve festen. Vi her fra Undertoner stormede jo rundt for at se så meget som muligt og kommentere det, men vi havde egentlig ikke så travlt som tidligere år. Vi har anmeldt lidt mere end sidste år, men til gengæld har vi også anmeldt nærmest alt, vi fandt interessant. Sidste år måtte vi i langt højere grad prioritere vores indsats, og der var mange oplagte koncerter, vi ikke fik set. Og det skyldes vel i høj grad, at du har skoddet to scener, Astoria og Loungen, men er det ikke lidt sært, at du på en rund fødselsdag laver en mindre spektakulær fest? Du ser jo ikke ud til at vansmægte. Hvor forsvinder pengene hen? Er du begyndt at spille poker? Ja, for du bruger dem forhåbentlig ikke på stoffer og damer. Det må du lade dine gæster om.

Der var færre koncerter, færre scener, og det betød, at der var større pres på de tilbageværende scener. Der var flere koncerter, hvor det var umuligt at få noget ud af koncerten, hvis man ikke kom god tid i forvejen, bl.a. Florence and the Machine og LCD Soundsystem. Sidstnævnte vidste alle på forhånd ville blive et kapacitetsproblem på Cosmopol, der kun har plads til 6.000 mennesker. Og hvad svarede en anden af dine kumpaner, din musikchef Rikke Øxner, så til det? »Tjoeh, det bliver en kæmpefest, og kommer der for mange, så må de jo over til noget andet på en af de andre scener. Eller se at få sig noget mad, inden de skal se Gorillaz« (Orange Press, torsdag, s. 2). Nej, du gamle, det er sgu ikke godt nok. Det er jo et af de navne, folk har betalt for at se til din fest. Så må du sørge for, at de kan se. Over på Arena med sådan et navn. Dér spillede Sick of It All, men de er ikke så store mere, så de kan godt spille på Odeon, og så over på Cosmopol med Efterklang, der med deres halvelektroniske lyd godt kan passe ind der. Problem løst. Er der andet, jeg skal klare?

Generelt er Cosmopol med sin ”urbane stemning” et problem. Det er en lidt anstrengt fest, der bliver holdt derinde, og flere af de spændende navne som bl.a. dubstepdamerne Ikonika vs. Cooly G blev forvist til en dj-tjans ude i kanten af scenen. Det er også mærkeligt, at der absolut skal være fest i det telt. Luk dog nogle af de mere eksperimenterende elektroniske navne ind. Navne som Oneohtrix Point Never og Emeralds står for en ny spændende eksperimenterende ambient, luk dem dog ind. Eller hvad med nogle repræsentanter fra chillwave/hypnagogic pop-scenen? Neon Indian og Memory Tapes udgav begge albums sidste år, som blev vældig godt modtaget af pressen. Nej, ok, måske er de for små til Cosmopol, men måske er idéen bag Cosmopol også forfejlet. Hvorfor skal den være tematiseret, når ingen af de andre scener er? Roskilde Festival, du droppede jo også Ballroom for nogle år siden. Hvad med bare at arrangere scener efter størrelse og så sørge for at lave en ordentlig vurdering af, hvor mange et givent navn kan tiltrække? Den pumpede fest kan lige så godt være på Arena som på Cosmopol, hvilket Shantel beviste lørdag nat.

Roskilde Festival, tak for endnu en god fest, men pas nu på, at slumretæppet og de gamle danske film på video ikke bliver hverdag. Vi var da bestemt glade for prominente gæstetalere som Gorillaz og Prince, der ellers sjældent kommer til fest, men drosl nu ned på konservative bookinger af surferfyre som Jack Johnson og dansk rocks gulddrenge. Som en af dine optrædende gæster beklagede sig: »I’m losing my edge,« mens han mindedes tilbage til dengang, han altid var alle de rigtige steder, når der skete noget nyt i musikmiljøet. Selvom du er blevet 40 år gammel, behøver du ikke at blive et sentimentalt fjols. Kravl nu ud af herskabslejligheden og kom ned i de små spillesteder. Selvom du fylder rundt, kan du godt have kant.

Læs alle Undertoners anmeldelser fra Roskilde Festival 2010.

2 kommentarer

  • Overordnet fair kritik. Til gengæld synes jeg, det er unfair at lade spørgsmålet “Hvor forsvinder pengene hen?” stå ubesvaret.

    For pengekassen tømmes jo netop hvert år til fordel for velgørenhed – og når det står, som gør nu, så insinuerer det noget andet.

  • Jo, det er da bemærket i teksten: “Vi ved godt, du sender al den overskydende pant fra festen til nogle trængende.” Sidste år fik de 36 millioner i overskud til velgørende arbejde, i år fik de efter et hurtigt skøn kun 10 millioner i overskud. Der var udsolgt, vejret var suverænt, hvad manglede? Det spørgsmål tror jeg kun Roskilde Festival kan svare på.

Leave a Reply