Traditionen tro bliver der op til offentliggørelsen af Roskilde Festivals spilleplan gættet grundigt og søgt ihærdigt på bandhjemmesider for afsløring af hvilke bands, der spiller hvornår. Nu er gætteriet slut, og spilleplanen til Roskilde Festival er på plads og delt med offentligheden. I år har festivalen flyttet hovedprogrammet fra torsdag-søndag til onsdag-lørdag, nærmere betegnet den 1.-4. juli 2015. Indtil videre er lørdag den eneste dag, hvor endagsbilletterne er udsolgt. Mon det har noget at gøre med besøget fra en vis Sir Paul McCartney? Bliv klogere på spilleplanen her:
Onsdag
Førstedagens program byder bl.a. på Pharrell Williams og Noel Gallagher’s High Flying Birds, der for nylig udgav Chasing Yesterday til fem U’er hos Undertoners anmelder. Også amerikanske The War on Drugs, som ifølge Undertoner-redaktionen udgav årets bedste internationale album i 2014, og norske Honningbarna spiller torsdag. Blandt de danske navne er det unge band Communions, som bl.a. spillede på sidste års Trailerpark Festival, og The Minds of 99, som står over for den store opgave at åbne Orange Scene.
Torsdag
Blandt navnene på torsdagens program er et af de bands, der før har bevist, at de kan fylde Orange Scene, nemlig britiske Muse, som er på vej med et nyt album. Her er også amerikanske St. Vincent, som er på toppen af sin karriere med sidste års selvbetitlede succesalbum og britiske Florence and the Machine, som spillede på Odeon i 2010. Blandt de mandlige solister er Ryan Adams (og måske Natalie Sass?), Perfume Genius og Father John Misty, som også var på charmeoffensiv i Pumpehuset i 2012. Hot Chip sørger for electro-dansefesten, og blandt de danske navne er Dreamers’ Circus og Bikstok (uden Røgsystem), som man kan varme op til med Undertoners Bukki Blæs-playliste.
Fredag
Fredag rammer to af tidens vægtigste hiphop-navne i form af den indignerede og aldeles imponerende rapper Kendrick Lamar, der netop har udgivet mesterværket To Pimp a Butterfly, og den hårdtslående duo Run the Jewels, som har to selvbetitlede og stærkt anmelderroste skiver under bæltet. De tyske industrial-pionere Einstürzende Neubauten kommer forbi og river lydmurer ned, mens de danske darlings i Mew formentligt vil gøre alt, hvad de kan, for at bygge dem smukt op igen, sådan + -. Broken Twin folder sine skrøbelige May-sange ud, mens de maskeklædte svenskere i psychrock-gruppen Goat byder på hypnotiske toner og et farverigt skud syre – og de har en del at leve op til ovenpå deres Roskilde-koncert tilbage i 2013, som Anna Møller tildelte fem flotte U’er. Ligeledes fra Sverige kommer den guitarsvingende bønnestage The Tallest Man on Earth, der er på vej med sit fjerde album, Dark Bird Is Home, som lander i midten af maj.
Lørdag
Lørdag er det nye søndag i Roskilde-regi, og foruden en visit fra (den virkelige?) McCartney er der også fint besøg fra Brasilien, idet Tom Zé, der var en væsentlig del af 60’ernes Tropicália-bevægelse, gæster festivalen. Af nyere navne kommer den elektroniske troldmand Jamie xx og Undertoner-favoritten Nils Frahm, der med sit seneste (og gratis!) udspil Solo samt pladerne Screws og Spaces har hele tre stærke (es)s’er på hånden. Anderledes hårdtslående bliver det med garanti, når amerikanske Deafheaven går på scenen i løbet af lørdagen. Deafheaven sørgede med post-black-metal-pladen Sunbather for »(…) en af årets allersmukkeste plader.« tilbage i 2013, og gruppen brygger angiveligt på plade nummer tre. Danmark kan bestemt også være med på black metal-fronten, hvilket en-kvinde-projektet Myrkur er bevis på, mens den amerikanske sangerinde Chelsea Wolfe flirter med den noget blødere ende af metal-spektret med sin drone-metal-art-folk-cocktail. Og vi bliver ved kvinderne her til slut. Selvhenter og We Like We spiller nemlig også på årets festival, hver især med nye, stærke plader – henholdsvis Motions of Large Bodies og A New Age of Sensibility – i bagagen.
Se hele spilleplanen for de forskellige dage her. På Undertoner er vi også spændte på at se programmet for opvarmningsdagene med optrædener fra toppen af vækstlaget, som offentliggøres senere.