Den svenske duo Little Marbles gik tirsdag aften på scenen med et noget overraskende åbningsnummer, nemlig et cover af Fat Joe og Lil Waynes “Make It Rain”. Deres udseende var der nu ikke meget hiphop over. De to, Julia Adams og Linn Tabudlong, var derimod iklædt store gevandter i henholdsvis hvid og orange, og for Adams’ vedkommende var det suppleret af et imponerende candyflosshår. Veloplagte og med hver sin akustiske guitar transformerede de rap til folk på koncertens eneste engelsksprogede sang, inden de fik selskab af tre overskæggede herrer og slog over i klingende svensk.
De to piger, der i år begge fylder kun 21 år, har allerede to album bag sig og er selvsikre på en scene med masser af udstråling og spilleglæde. De synger duet på alle numre, hvoraf de fleste er drejet om netop pigernes stemmer og deres akustiske guitarer – i et livligt tempo, der tirsdag satte gang i publikum, mens mørket faldt på uden for teltet. Singlen “Jag hoppar & trampar på ditt hjärta” var aftenens højdepunkt med en satans fængende melodi og lidt ond humor; noget, der i det hele taget kendetegner duoen.
Senere spillede svenskerne en akustisk sang om kød efterfulgt af en punket sang om Hitler. En ren Lars von Trier blev det dog ikke, da duoen i sangen erklærer, at ham Hitler var en »fula gubban«. Det var ikke kun “Fula gubban Hitler”, der var iblandet nogle dråber af en anden genre, for i det hele taget er der elementer af mange forskellige typer musik indblandet i Little Marbles guitar- og stemme-baserede lyd. Vi fik blandt andet den reggaeinspirerede “Svart katt”, en omgang blues og til slut en lang syrerock-afsked fra resten af bandet, efter Adams og Tabudlong havde forladt scenen.
Trods et lidt mislykket forsøg på at få én fra publikum til at synge en af bandets sange undervejs, kunne Little Marbles forlade scenen godt tilfredse. Deres Roskilde-debut var charmerende, humoristisk og forfriskende. Og vigtigst af alt: Den gav lyst til mere.