Nyheder

December-koncerter I: Ødelæg fæle beats og adlyd dødens spillemænd

Se Undertoners seks særligt udvalgte liveanbefalinger til første del af julemåneden. Døm selv om der er nok jul i decembers spanske sange, skødesløse slackerrock og nihilistiske pop.

Julemåneden er i gang, og du har selvfølgelig travlt med at lave flotte ting af ler, skrive grådige ønskelister og vinde plader og koncertbilletter i Undertoners pakkekalender. Men du skulle da næsten også tage dig tid til at komme til koncert, inden juleriet for alvor går i gang hjemme hos mor, far, tante, farfar og Fido.

Tirsdag den 3. december er der mulighed for en virkelig fin og intim koncertoplevelse (for de heldige, der nåede at få billet), når canadiske Destroyer spiller i Jazzhouse i København. Det er en solokoncert, hvor Destroyers Dan Bejar spiller numre fra sin lange karriere og måske også udpluk af den helt nye ep Five Spanish Songs, der består af numre skrevet af den spanske musiker Antonio Luque fra bandet Sr. Chinarro.

Der er til gengæld stadig billetter at få til Store Vega torsdag den 5. december, hvor Kurt Vile and the Violators igen gæster vores hovedstad. Det gjorde de også i maj i Amager Bio, hvor Undertoners Nina Ulrich Østergaard var til stede. Spørgsmålet var, om Vile kunne omsætte pladernes ultra tilbagelænede slackerstil til en god liveoplevelse, og han har tidligere haft ry for at give nogle meget tilbagelænede koncerter. Men missionen lykkedes i Amager Bio, og Nina gav fire U’er og skrev: »Hans musik virker så intuitiv, oprigtig og uden omsvøb, samtidig med at den er ekstremt velspillet, og det er immervæk befriende. Skødesløsheden må regnes for præmissen ved en koncert med Kurt Vile & the Violators, men den skal ikke forveksles med ligegyldighed over for publikum og musikken.« Med sig har Kurt Vile både forårets Wakin on a Pretty Daze og den helt nye ep It’s a Big World out There (and I Am Scared).

Spillemændene hænger lige lidt ud p

Spillemændene hænger lige lidt ud på Staden inden julekoncerten på Loppen.

Lørdag den 7. december grundlægger P6 Beat en ny tradition og indtager for andet år i træk Koncerthuset på Amager med en række små og store fortrinsvist danske navne. Der er noget for næsten enhver smag med WhoMadeWho, Baby in Vain, Ponyblod, Kirstine Stubbe Teglbjærg, Spids Nøgenhat m.fl. Sidstnævnte syrerockere har Undertoner i øvrigt fået sig en snak med for nylig. Dagen i Koncerthuset byder også på udenlandske artister, nemlig den svenske popmager Jonathan Johansson og den tyske klaverekvilibrist Nils Frahm.

Samme aften kan Studenterhuset i Aarhus ikke konkurrere på programmets omfang med Koncerthuset, men mindre kan også gøre det. Især når Studenterhuset kan præsentere to lovende nye danske popnavne i Stakladen, nemlig My Heart the Brave og Quick Quick Obey. My Heart the Brave kalder klassisk pianist, sangskriver og producer Caspar Hesselager sit soloprojekt, hvor synthesizere og trommemaskiner møder svensk indiepop. Hør det på “Keep Me from It“. Quick Quick Obey er en kvartet fra Thy, som er på vej med deres debutalbum og tidligere er blevet testet i Undertoners prøverum til fire U’er.

Britiske Death in June, der er kendt for deres brug af masker og særegne genreblanding af neofolk og industrial, gæster Stengade i København onsdag den 11. december. Bandet blev dannet i 1981 i London af medlemmer fra den hedengangne punkgruppe Crisis. Death in June har siden hen præsteret 19 studiealbum, og den 11. december går de på scenen – formodentlig maskeklædte (det er ikke kun Slipknot, der kan det der!) – i selskab med den slovakiske pianist Miro Snejdr, der medvirkede på bandets seneste album. Supporten leveres af italienske Spiritual Front, der spiller noget så voldsomt som ‘nihilist suicide pop’.

Her på Undertoner har vi tidligere slået et slag for Spillemændene i koncertanbefalingerne, og det danske orkester fortjener et slag mere. Spillemændene har nemlig for nogle måneder siden udgivet det meget vellykkede album Nationalsange. I sin anmeldelse af albummet, skrev Anne Nørkjær Bang: »Nicolai Elsberg (vokal) lyder som julemandens onde bror med sin dvælende, messende og imponerende dybe stemme, og det er, som om man kan høre ham smile djævelsk ud gennem højtalerne. Her har Spillemændene virkelig fundet en lyd og en stil, de godt kan tillade sig at kalde deres egen.« Meget passende for måneden, kan du høre hvordan julemandens onde bror lyder, live, torsdag den 12. december på københavnske Loppen.

Flere anbefalelsesværdige koncerter er udplukket og figurerer i Undertoners koncertkalender.

Leave a Reply