Artikler

Undertoners Roskilde-guide: torsdag

Det er med at få åndedrættet og pulsen helt ned torsdag eftermiddag. Så snart det lakker mod aftenen, skal vi nemlig godt op i tempo for at nå alle de interessante koncerter, der er under opsejling.
Det hele starter med en koncert, der med stor sikkerhed havde gjort sig langt bedre ved midnatstid end kl. 17:30. Engelske Editors‘ dystre postpunk smager mere af nattemørke end af eftermiddagssol, men med lidt held skal kvartetten nok få draget publikum ind i deres modfaldne univers.

Det kommer i hvert fald ikke til at skade dem, at de har et par fine tempofyldte singler som “Blood” og “Munich” med sig – og Odeon er heller ikke det ringeste sted at forsøge at fange masserne.

Medmindre man har stort behov for at stå og skråle om lorteparforhold ved Orange, er der mulighed for at tage en chance ved at drøne over til Pavilion 18:30. Hér kan Sonic Youth-kollaboratøren Mats Gustafsson og resten af hans band The Thing nemlig høres. Og det er virkelig en chance at tage – for ligesom med alle andre former for fusionsjazz kan The Thing-koncerter blive både fantastiske og forfærdelige. Under alle omstændigheder kan vi regne med at få en jazzet udgave af skramlet garagerock – og rygterne om, at The Thing ynder at spille White Stripes– og P.J. Harvey-covers lyder ikke helt ringe.

Så larmende bliver det bestemt ikke tilbage på Odeon-scenen kl. 19:30 – men helt konventionelt og lige ud ad landevejen bliver det næppe heller. Den tidligere First Floor Power-sangerinde Jenny Wilson har fået lidt af et gennembrud med solodebuten Love Youth, og den småexcentriske svensker har immervæk også nogle fine indiepopmelodier at byde på. Lige noget for folk med hang til pop – og lidt sære svenske damer.

Damer bliver der ingen af på scenen hos danske Barra Head, der bestiger Pavilion-scenen 20:30. Trioen disker derimod op med bidsk og kontant mathrock med inspiration fra såvel Steve Albini-bandet Shellac og de banebrydende posthardcoremestre i Fugazi. Sidste år var en af de helt store oplevelser i dagene op til selve festivalen Lack-koncerten på Pavilion Junior. Det er måske tvivlsomt, om labelkollegaerne i Barra Head kan klare sig lige så godt – det er melodierne næppe lettilgængelige nok til – men der er ingen tvivl om, at der nok skal være gang i den.

Og sådan et energi-tilskud kan man have brug for sådan en torsdag aften, hvor man pisker frem og tilbage mellem Pavilion og Odeon. Sidstnævnte er stedet, hvor en af de mest iøjnefaldende do it yourself-successer fra de seneste år indtager scenen kl. 21:30. Clap Your Hands Say Yeah hedder bandet – og at dømme efter den umådelige ros, bandet har fået alle vegne, skal publikum nok leve op til bandnavnet.
I Alec Ounsworth har bandet en markant, til tider temmelig skinger frontfigur, og det skal blive interessant at høre, om hans stemme kan holde til rejsen over Atlanten. Roskilde-koncerten er den første på en ugelang Europa-turné, og lad os håbe, at det er en god ting.

22:30 stiller Roskilde-arrangørerne os så over for årets første umulige valg. For hvordan skal man dog kunne prioritere mellem på den ene side den über-sympatiske afrikaner Toumani Diabeté, der sidste år fik Undertoners anmelder til at falde helt i svime, og på den anden side et band som Sigur Rös, der har så massivt et live-potentiale. Godt nok er islændingenes plader blevet mere og mere tamme, som tiden er gået – men med deres 2003-koncert på Roskilde Festival in mente er det vanskeligt at afskrive koncerten.
Og som om det ikke var nok med to potentielt interessante koncerter lige oven i hinanden, spiller Malk de Koijn-omdrejningspunktet Tue Track faktisk også 22:30 på Pavilion. Men det er svært nok for mig at vælge mellem Diabeté på Ballroom og Sigur Rös på Arena, så Track 72 må klare sig uden mig. Hvordan min endelige prioritering bliver – ja, det kommer med Morten Olsens ord an på dagsformen.

Leave a Reply