Koncerter

Roskilde Festival ’11: Johan Sara Jr., 03.07.11, Gloria

Skrevet af Signe Palsøe

Selvom Johan Sara Jr.’s samiske yoik både på papiret og Myspace lød interessant, blev hans Roskilde-koncert præget af spændende sang over en alt for anonym lydside.

En anonym instrumentalside gjorde størstedelen af Johan Sara Jr.'s koncert ret uinteressant.

Med en koncertstart, der lå tidligere, end nogle af de øvrige scener begyndte at dundre, og et siddende publikum, der trængte trafikken mellem Glorias to sideindgange langt bagud i lokalet, var forholdene for Johan Sara Jr.’s opførelse af traditionel samisk musik overraskende gode. De rolige omgivelser viste sig dog snart ikke at blive udnyttet til fulde.

Måske skyldtes Johan Sara Jr. og hans tre medmusikeres ofte temmelig rockede tag på deres traditionelle samiske musik, yoik, at de mente, de bedre ville kunne trænge igennem til et festivalpublikum med denne tilgang. I alle tilfælde blev der ikke plads til ret meget af det mere atmosfæriske, ambientlydende eller eksperimenterende materiale, der ellers er at finde på deres Myspace-side.

Derfor blev det desværre sjældent virkelig interessant, når manden i den lidt demonstrative ‘Yoik’-T-shirt leverede sin ellers velklingende og særprægede ordløse sang, som han loopede til fine arrangementer, hen over et lige vel Lars Lilholt-anonymt lineup med taktfaste trommer, diskret guitar, suppe, steg og is-orgel og en sjælden, men ikke videre opmærksomhedsskabende xylofon eller trompet.

Bedst fungerede det, da musikken undervejs tog en jazzet drejning, hvor guitaren trådte i karakter og i langt højere grad skabte modspil til den ellers så dominerende vokal, eller da bandet efterfølgende forsøgte sig med en mere atmosfærisk tilgang til koncertens instrumentalside. Det var dog ikke helt nok til at ændre på følelsen af, at de mange liggende og siddende mennesker på Glorias gulv i højere grad var i gang med at vågne end at blive udfordret musikalsk.

★★☆☆☆☆

Deltag i debat