I en tid, hvor alle kan lave en plade i deres soveværelse, er mængden af kvalitetsmusik desværre ikke steget proportionelt med mængden af bands. Den københavnske rockscene har aldrig haft så mange bud på the next big thing, og unge bands står i kø for at kæmpe om publikums gunst, men man skal være en mere end almindeligt dedikeret lytter for at gide at skille fårene fra bukkene.
Derfor er det overraskende at høre et band som Brazierlights in the Window, der kun har få, hjemmebryggede udgivelser bag sig, men som er i stand til at levere en ep med et så færdigudviklet udtryk som det, der er at finde på Break. Det er tydeligt at høre, at den københavnske duo må have slidte plader med tidlig Mercury Rev og Flaming Lips liggende derhjemme, men på pladens første nummer, ”We Are Going to Fly”, formår de alligevel at komme med et personligt bud på moderne psykedelia. Animal Collectives storladne produktion er erstattet af billige keyboardlyde og hjemlig lo-fi, og det i en sang, der formår at indfange det bevidst skæve, uden at det bliver på bekostning af melodi eller imødekommenhed.
Ligeledes er ”While I’m Away” rig på melodi, mens ”With You by My Side” eksperimenterer med trommemaskiner og ambiente klangflader, og selvom gruppens lyd i den grad er tilbageskuende, kan den sagtens stå for sig selv. Specielt forsanger Perry MacLeod Jensens søvnige vokal giver minder om duoens åbenlyse inspirationskilder, men hans tilbagelænede levering lyder som en hyldest frem for et plagiat. Derfor er det lidt ærgerligt, at hans plads bliver taget af en kvindelig gæstevokalist på ”Love to See You Try”, for uden ham mister gruppen sit varemærke.
Break er en kort affære, da ep’en kun er en smagsprøve på et kommende album. Det er først og fremmest bandets lyd, der imponerer, men hvis sangskrivningen fremover kan følge trop, er The Brazierlights in the Window så absolut et band, det er værd at holde øje med.





