Plader

Sickoakes: Seawards

Skrevet af Mikkel Arre

Sickoakes’ debutplade er en nænsomt vuggende, glasklart klingende postrock-rejsereportage fra langstrakte fantasirejser over havet – eller hvad det nu er, der kan adskille os fra dem, vi længes efter.

Bortset fra det uendeligt uhåndgribelige udtryk ‘indie’ er ‘postrock’ vel den mest ukonkrete og vidtspændende genre-definition, musikskribenter af i dag betjener sig af. Og vi slynger glad og gerne ‘postrock’-stemplet efter både jazz-influerede bands som Tortoise og metal-inficerede bands som Mogwai – selv om begge navne i virkeligheden er et stykke fra den lyd, der oprindeligt blev døbt postrock.

Udtrykket dukkede første gang op i 1994 i en The Wire-anmeldelse af Bark Psychosis. Med en ret traditionel rock-instrumentering skabte gruppen atmosfæriske, let disede lydlandskaber, der (lidt forsimplet sagt) signalerede, at der var en lydverden at udforske hinsides rocken, og som siden har været til stor inspiration for mange – med Hoods Outside Closer som et af de fineste nylige eksempler.

Selv om den svenske sekstet Sickoakes ikke lægger sig knivskarpt op ad Bark Psychosis, er der noget umiskendeligt postrocket (i den oprindelige betydning) over bandets sfæriske instrumentalmusik, der sine steder har mere at gøre med ambient end med rock. I åbningsnummeret “Driftwood” pibler lyse og spinkle guitartoner frem i alle hjørner af lydbilledet, og bandets to saxofonisters spage toner lyder som fjerne horn fra færger.

Og netop skibsfart og andre maritime aktiviteter er (med albumtitlen in mente) en helt oplagt association. Bandets tidligere netlabel, Please Do Something, understreger i sin beskrivelse af Sickoakes, at de to guitarister spiller på delayed guitars – og delay-effekten er bestemt tydelig, eftersom guitarerne vugger og gynger som bølger. Et godt eksempel på den guitarlyd finder man i det organiske “Taking the Stairs Instead of the Elevator”, der i pagt med titlen ikke skynder sig af sted mod de højere luftlag. Lydbilledet er meget organisk med en ren og nærmest krystalklar klang, og der er en ubetvivlelig ynde over nummeret. Desværre strander det midt ude på havet mellem lavmælt skønhedsdyrkelse og mørke kraftudladninger, fordi kursen er tøvende.

Så er der straks bedre og mere listige rejseanvisninger i “Oceans on Hold”. Efter en dvælende start slår småmilitante trommer et kvikt temposkift i gang, og en forvrænget guitar øger intensiteten frem mod et klimaks. Straks efter dette glitrer et glockenspiel, der langsomt tager til i tempo, som sollys i vandet – og folk, der kender til f.eks. Godspeed You Black Emperor!, ved, at den slags skrøbelige, ringende toner ofte signalerer, at der snart kommer et nyt crescendo. Men det kommer aldrig, og i stedet kan man nyde den lette, svævende fornemmelse, Sickoakes er i stand til at fremelske.

Det er klart dér – i den rene og klare lyd – at Sickoakes har deres force. Imidlertid har de også udmærket held med den noget mere eksplicit episke “Wedding Rings & Bullets in the Same Golden Shrine (Part II)”, der varer mere end 22 minutter. Dermed er der også god tid til at bygge nummeret langsomt op – og dét er Sickoakes lige på kanten til at overgøre – men efter otte minutter viser de sig endelig fra en helt uforudsigelig side.
Netop da det begynder at virke til at være på tide med et klimaks, lader bandet al lyd blæse helt væk med undtagelse af et prustende åndedræt og meget fjerne horn – og med ét er vi nærmest i ambient-verdenen. Inden længe kommer et par strygere dog på banen og transporterer nummeret hen til en langstrakt forløsning af den anspændte stemning. Og netop i klimakset understøtter de to blæsere virkelig de andre medlemmers anstrengelser og giver nærmest nummeret en opadstræbende fornemmelse.

Seawards vælter formentlig ikke nogen, der i forvejen er postrock-kyndige, helt omkuld. Men mindre kan også gøre det – og jeg er egentlig udmærket tilfreds med, at bandet på en så yndefuld måde forstår at udforske det landskab, der ligger hinsides den traditionelle rock. På den næste plade kan de måske begynde at lede efter endnu fjernere beliggende verdener.

★★★★☆☆

Deltag i debat