Plader

Amazing Baby: Rewild

Forventningerne til amerikanske Amazing Baby er høje og bandet er flere gange blevet udpeget til at være dette års helt store talenter med deres drømmende glamrock. Albummet Rewild hverken skuffer eller overvælder.

Amazing Baby har tidligere udgivet en ep, The Infinite Fucking Cross EP, der i bedste uafhængige hippie-stil kan hentes gratis på bandets hjemmeside. Det var den, der gjorde, at forventningerne til bandet blev skruet helt op. Og det er fuldt forståeligt, for de fire numre, man finder her, er godt valgt. Tre ud af disse fire numre er også at finde på Rewild, og de er en glimrende smagsprøve på, hvad Amazing Baby er i stand til, når de virkelig giver den alt, hvad den kan trække. Førstehåndsindtrykket fra ep’en er, at her er et band, der er med på bølgen af nye, talentfulde glamrock-bands.

Det nære bekendtskab med MGMT, der som band vist efterhånden er ved at have etableret et solidt godt ry og rygte, hjælper kun til at skabe yderligere opmærksomhed omkring Amazing Baby. Den musikalske inspiration fra kammeraterne i MGMT, som Amazing Baby også har turneret sammen med tidligere, er da også tydelig. At inspirationen går begge veje, kunne man nu også sagtens overbevise mig om”¦

Det korte og det lange er dog, at selvom Amazing Baby kan kaldes meget godt (for godt er det skam!), er nyskabende bare ikke den betegnelse, der passer bedst. De passer som fod i hose ind i gruppen af talentfulde, upcoming glamrock’ere, men de skiller sig ikke synderligt ud fra mængden. Egentlig gør det mig ikke det store, for kvaliteten er solid hele vejen igennem, og noget dårligt lykkedes det mig faktisk ikke for alvor at sætte fingeren på under gennemlytningerne af dette album.

Til gengæld er det også kun ganske få numre, der står frem som noget særligt, og som ligger over gennemsnittet på Rewild. Dog må jeg fremhæve nummeret “Headdress” (der også er at finde på den ovennævnte gratis ep), som i sandhed gjorde indtryk. Her krydses rock med drømmende og melankolsk eftertænksomhed på intet mindre end fantastisk vis, og Amazing Baby viser sig med dette nummer fra sin bedste side og lever op til alle forventningerne og lidt til. Det er dejligt at se, at de som band godt kan bevæge sig lidt væk fra det sikre og skabe noget rigtigt lækkert. Med tiden bliver de måske lidt mere modige, og sker det, er jeg sikker på, at vi kan få noget rigtigt fremragende at lytte til!

Indtil da leverer Amazing Baby stadig god, gedigen, drømmende rock, der bestemt er et lyt værd. Den røde tråd og den drømmende atmosfære bevares albummet igennem, samtidig med at de forskellige numre peger i alle mulige og umulige retninger, lige fra klassisk rock over næsten Twin Peaks-dystert materiale, der læner mod det syret sære. Amazing Baby har gjort et godt første indtryk. De høje forventninger til dem i fremtiden er ikke sænket med denne udgivelse.

★★★★☆☆

3 kommentarer

  • Med ovenstående rystende elendige anmeldelse bekræfter Undertoner den nedadgående kurve for kvalitet, som de har etableret gennem et stykke tid.

    Ønsker Undertoner at være en seriøs og moden aktør på den webbaserede danske anmelderscene? Er der stadig en (uformuleret) intention om at udgøre en – skal vi sige – lidt mere pubertær og farverig pendant til fx. Geigers mere akademiske anmeldeser? Det er der jo for så vidt intet galt i.

    Men i så fald har jeg svært ved at acceptere en så lav standard – såvel sproglig som indholdsmæssig – som ovenstående anmeldelse lægger for dagen. I mine øjne er den et godt eksempel på hvordan internettet tillader mere eller mindre inkompetente, studentikose individer at udtale sig autoritært om den musik de har hørt, til en offentlighed der – måske, måske ikke – accepterer ordene/anmeldelserne som kompetente og brugbare.

    Hvad berettiger i det hele taget en anmeldelse? Jeg ved det ikke – andet end, at jeg som et minimum forventer sproglig sikkerhed, musikalsk overblik og RESPEKT for den musik der bliver anmeldt. Jeg siger på ingen måde, at Amazing Baby er et interessant band, men jeg er godt nok ikke interesseret i at læse en dårlig, ubegrundet kritik på et studentikost dansk anmeldersite.

    Rent sprogligt halter anmeldelsen, og lader ikke til at være efterredigeret. Formuleringer som
    “Det korte og det lange” og
    “Amazing Baby kan kaldes meget godt” og
    “De passer som fod i hose ind i gruppen af talentfulde, upcoming glamrock’ere” og
    “Noget dårligt lykkedes det mig faktisk ikke for alvor at sætte fingeren på under gennemlytningerne af dette album”

    er alle sammen elementært useriøse sprogligt set – og så kommer den her:

    “Med tiden bliver de [Amazing Baby] måske lidt mere modige, og sker det, er jeg sikker på, at vi kan få noget rigtigt fremragende at lytte til!”

    – denne formulering er bare noget af det værste jeg kan forestille mig: Her udfoldes til fulde den dybt naive forestilling om anmelderen som den tronende autoritet, der helt nøgternt og objektivt kan beskue musikken fra sin plads øverst i fortolknings-hierakiet.

    Undskyld mig, men det er en latterlig og utidssvarende position at indtage som anmelder.

    Fortæl mig, hvorfor jeg skal tage en lille dansk instans som Undertoner seriøst i sin kritik af et pladedebuterende amerikansk band. Hvor amatøristisk og forældet er det ikke, at tro at man som mere eller mindre selvbeskikket anmelder kan løfte sig over en plade og med ubehjælsomme sætninger udtale sig om en rockplade?

    Kunst er vigtigt, og det er vigtigt hvordan man udtaler sig om den. Mange af Undertoners skribenter burde bruge meget længere tid på deres anmeldelser.

  • @ M. Hansen

    Tak for din kritik og feedback på Undertoner.

    Først og fremmest må vi understrege, at Undertoner ikke har et ønske om at være pubertær. Vi har et ønske – og en ambition – om at tilbyde sprudlende, kreativ og seriøs musikjournalistik til vores læsere. Og det mener vi, at de får. Enkelte gange er der undtagelser – hvis du selv anmelder, vil du vide, at man indimellem ganske enkelt ikke
    er inspireret. Det kan være en dårlig plade – eller en dårlig dag. Men det skal ikke være reglen, og det er det heller ikke.

    Som du vil vide, har Undertoner opgraderet antallet af leverede anmeldelser pr. måned, hvilket har krævet flere ressourcer, heriblandt flere anmeldere. Derfor har vi taget mange nye, grønne skribenter ind, der skal have tid og mulighed for at tillære sig anmelderkunsten. Selvom der skal leveres seriøs og grundig musikjournalistik, er vores
    ide samtidig, at der skal være plads til, at nye, unge skribenter kan få lejlighed til at prøve kræfter med anmeldelsesgenren. Og når de får den chance, er det også vores intention at hjælpe dem – gennem feedback – til at blive bedre og udvikle sig som skribenter.

    Vi kan også garantere, at anmeldelserne bliver redigeret. To gange faktisk, så den proces er der styr på. Når det er sagt, har du delvist ret i, at de udvalgte passager er vage formuleringer, men samtidig så centrale, at skulle det være skrevet anderledes, skulle vi gennemskrive alle anmeldelserne, og så vil jeg hellere skrive mine egne. Det
    kunne i den forbindelse være interessant, hvis du ville uddybe, hvori det elementært useriøse i sætningerne ligger?

    Anmelderen som instans er i de fleste tilfælde selvbestaltet, der er f.eks. ingen, der har bedt mig om at skrive anmeldelser. Og som anmelder foretager man en vurdering og tillægger sig derigennem en autoritær rolle, i det øjeblik man nedfælder en dom. Det er det, man som anmelder skal, og det er der ikke noget odiøst i. Hvis man ikke bryder sig om at indtage den rolle, er mit bud, at man heller ikke er anmelder. Men når det er sagt, skal den autoritære rolle ikke være beskyttet, og derfor er kritik fra brugere som dig interessant og på mange måder et must, dels fordi det skaber debat, dels fordi det forhåbentlig er med til at udvikle vores skribenter. Vi ville gerne have meget mere kritik og mange flere kommentarer på sitet, og det kommer forhåbentlig med tiden.

    Du skal tage Undertoner seriøst i vores musikkritik, fordi 1) vores anmeldere faktisk lytter grundigt til pladerne og som hovedregel leverer gode, grundige tekster, der opruller dårlige og gode sider ved den givne plade, 2) fordi vores anmeldere har styr på deres musikhistoriske referencer og en viden om musik, der rækker ud over
    gennemsnitsmusiklytterens viden, 3) fordi vores skribenter har frihed til at skrive, som de har lyst til, hvilket skaber personlighed, og forhåbentlig at man som læser aldrig helt ved, hvad man kan forvente, og 4) fordi alle vores skribenter netop tager musik seriøst og anstrenger sig for at levere gode anmeldelser.

    Vi håber, at du vil finde glæde i at læse Undertoner i fremtiden – og bidrage til sitets udvikling ved grundig og konstruktiv kritik af vores skribenter og deres anmeldelser. Vi er i hvert fald glade for vores produkt og vil anstrenge os for at opretholde og videreudvikle Undertoners høje niveau.

  • Nu må jeg også træde ind i denne samtale, da det jo er mig, der står for skud i denne sag. Jeg er selvfølgelig ked af, hvis en læser ikke finder min anmeldelse tilfredsstillende, det er jo aldrig rart at høre! Men måske er det blot en smagssag, hvilken type anmeldelse, man kan lide at læse. Som Christian skriver ovenfor, får vi som anmeldere på Undertoner lov til at skrive med personlighed og udvikle vores egen stil. For mig er det netop noget af det, jeg godt kan lide ved Undertoner, fordi de anmeldelser, man kan læse her, alle er forskellige og har deres egne særpræg, der gør, at de skiller sig ud fra de anmeldelser, man læser mange andre steder, som i mine øjne ofte er langt mere tørre at læse. Om man kan lide den enkelte anmelders stil er derfor også meget individuelt. F.eks. har jeg også (modsat kommentaren her) modtaget positiv feedback på en tidligere anmeldelse fra en læser, der var helt enig i det, jeg havde skrevet.
    Til sidst vil jeg gerne understrege, at jeg bestemt bruger meget tid på mine anmeldelser og tager mit arbejde på Undertoner seriøst. Der ligger mange timers arbejde i at lytte grundigt til musikken, researche og derefter få skrevet en god og velovervejet anmeldelse. Jeg kunne aldrig drømme om at aflevere noget, der ikke var ordentligt gennemarbejdet, og jeg synes selv, at anmeldelsen af Amazing Baby såvel som mine andre anmeldelser på Undertoner bestemt er af høj kvalitet og som anmeldelse giver det, Undertoner som en seriøs og spændende musikside gerne vil levere til sine læsere.

Leave a Reply