Plader

The Romanian Empire: View From a Highwire

Pladen indeholder passager af sublim drømmende poplandskaber, men desværre også en række halvfabrikata, som hører ingen steder hjemme. Man kan vel kalde View From a Highwire for en både og -oplevelse, der viser lovende tegn, men som ikke udløser indre eksplosioner hos lytteren.

Et blend af Juncker, The Great Depression og Diva giver tilsammen The Romanian Empire. En musikalsk podning, der springer ud med moderne popmusik af den atmosfæriske og eksperimenterende slags.
Det er tydeligt, at bandets medlemmer har forskellige berøringsflader at trække på, for de færdige skitser er temmelig unuancerede og til tider også lidt for brogede.

View From a Highwire er bestemt ikke en dårlig plade, men den har et par børnesygdomme, når det gælder om at skabe helhed, for sangene står underligt fremmedgjorte og polariserede overfor hinanden.

Pladen indeholder to typer kompositioner: De klassiske sange, der er konventionelt strukturerede efter formlen vers, omkvæd osv., og så sange, som har et programmeringskludetæppe omkring sig, og en løsere komposition. Sidstnævnte er klart at foretrække, for her kommer bandet virkelig i kontakt med nogle lydflader og arrangementer af en højere dimension.

Titelnummeret er et eksempel på dette, men også et nummer som “Ursa Minor Details” er skævt og interessant skåret.
Det liflige og afdæmpede vokalarbejde af Todd Casper passer rigtig godt til musikken, og Kennie Ørsteds programmeringer er spændende og kreative, men det er desværre ikke altid, at sidstnævnte får den plads han fortjener.

At kalde det for et kreativt benspænd er nok lige i overkanten, og der er da heller ingen tvivl om, at bandet bevidst har benyttet løse strukturer og ligefrem tilfældigheder i tilblivelsen af sangene, uden alt for mange aftaler. Det kan der komme meget godt ud af, og The Romanian Empire har da også mange spændende strenge at spille på. Det hører man specielt i de sange der får lov til at vokse sig store, som fx nummeret “Now Becomes Now”, men deres lidt for løse tilgang til det at bygge en plade op, giver problemer i lyttefasen, for det bærende element mangler en stabil sokkel.

Det er faktisk som om, at man har valgt at skære i længden af numrene. De får sjældent lov til at udfolde sig, og bedst som man får en følelse af noget stort, så slukkes ilden, og næste nummer går i gang. Måske skulle man satse på færre numre, og så mere bund og arrangement i hver enkelt komposition.
Det tilkommer sådan set ikke en anmelder at komme med løsningsforslag, men det er bare en skam at sidde tilbage i lyttelænestolen og føle, at noget, der kunne være endnu større, er blevet bremset i opvæksten.

Alt i alt befinder pladen sig et sted mellem det interessante og det middelmådige, men der er helt klart tegninger til noget stort, for bandets evner indenfor det storladne, drømmende og atmosfæriske pop, med base i elektronisk fremdrevet sangskrivning, er ikke uefne. Faktisk er der god grund til at holde øje med fremtidige udgivelser fra dette band. Lyt fx til “Black Waves” og forestil dig, at det kunne være formlen eller rettere sagt den sti bandet fremover betræder. Det ville være startskuddet til det perfekte soundtrack, hvis man var vognmand i himlen.

★★★½☆☆

Deltag i debat